Bruce Willis in The Bonfire of the Vanities

Warner Bros.

Er was eens Bruce Willis. Weinig acteurs hebben zo moeiteloos zoveel présence. Met Die Hard veranderde hij de actieheld voorgoed en zijn komedies zijn zodanig naïef dat je ze hun flauwheid vergeeft. Gangster, flik, schoonvader en redder van de mensheid: hij heeft alle mogelijke rollen gespeeld. Of hij nu een rolletje heeft in Friends of plots opduikt in een Gorillaz-videoclip met een knikje naar de camera (“Ja hoor, ik ben het, Bruce.”), de scène draait rond hém. Het is niet voor niets dat Butch Coolidge – Willis’ personage in Pulp Fiction – het met élke andere mannelijk personage aan de stok krijgt. De vrouwen daarentegen paait hij even moeiteloos.

Warner

In de openingsscène van The Bonfire of the Vanities (van Brian De Palma) volgt de camera Willis door verschillende ruimtes en langs talrijke andere personages. Het is niet de langste shot of de meest complexe. Daarvoor hebben we Alfonso Cuarón (Children of Men). Het is ook zeker niet de mooiste scène en de film zelf is eigenlijk ook bijzonder middelmatig. Maar de lange shot bevat wél Bruce Willis in zijn meest charmante vorm: dronken, blasé en verleidelijk. Ook tijdens het filmen kwam het vaak tot conflicten tussen de jonge, arrogante ster en de rest van de ploeg.

Enkele jaren later monteerde De Palma de intro van Snake Eyes tot een nog langer shot maar dan niet zonder slim knip- en plakwerk. In The Bonfire of the Vanities krijgen we nog een hele resem sterren uit die tijd te zien: Tom Hanks, Melanie Griffith en een piepjonge Kirsten Dunst. In de decadente tegenstelling tussen Wall Street en the Bronx staan ze elkaar allen naar het leven. De film valt flauwtjes tussen satire en moraalles in. Met de openingsscène heb je trouwens al het beste gezien.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , ,

Comments are closed.