Ode aan een visionair

Sony Pictures

Sony Pictures

Over Elysium lopen de meningen de laatste tijd duchtig uiteen. Waar iedereen het wel over eens raakt, is de schitterende vormgeving van de film. Dat de futuristische wereld van de aarde en van Elysium zo subliminaal schoon en tegelijkertijd toch geloofwaardig overkomt is de verdienste van, verschiet niet, een gepensioneerde. Of hij zou het in principe toch moeten zijn, want het genie die al sinds 1933 luistert naar de naam Syd Mead mocht in juli dus welgeteld 80 kaarsjes uitblazen. Mead was van oorsprong een industrieel ontwerper, en zou in die hoedanigheid allerlei ontwerpen uittekenen voor onder meer Ford en US Steel.

I’ve called science fiction ‘reality ahead of schedule.’

Buena Vista

Zijn eerste illustraties in Hollywood schetste hij in 1979, op de set van Star Trek: The Motion Picture. Drie jaar later schildert hij zichzelf al meteen de geschiedenisboeken in wanneer hij de retrofuturistische blauwdrukken uitzet voor de gebouwen en de voer-(en vlieg-)tuigen uit Blade Runner. In datzelfde jaar is hij ook medeverantwoordelijk voor een kleine revolutie in de computer-generated imagery (CGI voor de vrienden), door er de wereld “in” de computer mee te helpen ontwerpen van de Disney-klassieker Tron. Zonder Mead dus geen ondertussen cult geworden “light cycle race”, en geef toe, alleen al daarvoor verdient de man toch een applausje, nee? 

Bizar genoeg zit Mead daarmee al meteen aan z’n hoogtepunt. Hij tekent wel nog voor het ontwerp van de Sulaco, het ruimteschip uit Aliens, maar daarna beperkt zijn werk zich eerder tot dat van consulent in minder grote sci-fi films als Johnny Mnemonic en Timecop. Tot Elysium dus, waar regisseur Neil Blomkamp hem dit jaar opnieuw bij de grote mensen bracht.

Warner

Nu ja, dat hij maar aan zo weinig films meewerkte, wil niet zeggen dat hij voor de rest niks uitgestoken heeft. Zijn bijdragen aan (Japanse) tekenfilms en computerspelletjes zijn eindeloos. Het weinige aan kwantiteit dat hij in Tinseltown heeft geïnjecteerd staat bovendien in gigantisch contrast tot zijn superieure kwaliteit . Tot op vandaag blijft Mead dan ook een visionair en een voorbeeld voor de vele visuele artiesten die zich in de heuvels rond LA over een tekentafel of achter een computerscherm gebogen zitten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , ,

Comments are closed.