Begingeneriek Inside Man

Inside Man

Universal

Er kan veel verteld en gediscussieerd worden over welke thema’s Spike Lee allemaal aankaart in zijn films, maar persoonlijk apprecieer ik vooral zijn dialogen. Zeggen dat hij voor de zwarte bevolking van New York is wat Woody Allen is voor de joodse New Yorker, is misschien te vergezocht, maar hij kan als geen ander een stem geven aan de frustraties en de schizofrenie van de Afro-Amerikanen. Of het nu de memorabele speech is van Edward Norton in 25th Hour of de agressieve dialogen tussen drugdealers en flikken in Clockers, het zijn telkens van slangtaal gelardeerde uitingen die de vinger op de socio-economische wonde legt.

Universal

Inside Man is één van Lee’s luchtigere films, een aantal commentaren op racisme en post-9/11 Amerika buiten beschouwing gelaten. De film toont ons het verhaal van een groep bankovervallers die de perfecte misdaad hebben uitgekiemd. Aangezien de film vooral om de twist en de climax draait, is het wenselijk niet teveel te verklappen. Wél krijg je Denzel Washington in een vlotte bui te zien en Clive Owen als sluwe protagonist.

Inside Man opent met een verklaring van overvaller Dalton Russel (Clive Owen) en een (valse) dolly zoom in het midden van het verhaal. Hij legt het publiek uit wat, hoe en waarom hij doet wat hij doet en belooft een spannende heist-verhaal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Comments are closed.