Aan het woord Ramin Djawadi over Game of Thrones seizoen 6

Game of Thrones

HBO

Didier Van Hoorebeke

Didier

Het was uitkijken naar de finale van het zesde seizoen van Game of Thrones. En oh boy, die finale stelde zeker niet teleur. De spanning was vanaf de eerste seconde te snijden. Dat kwam door de introductie die wel 10 minuten duurde en de bijhorende onheilspellende score door Ramin Djawadi.

Rating: ★★★★★

Al zes seizoenen lang schrijft Ramin Djawadi de muziek bij de afleveringen van Game of Thrones. Opvallend is dat die muziek bijna nog nooit zo intens en zo een prominente plaats heeft gekregen dan tijdens die finale. Aan The Hollywood Reporter vertelt Ramin Djawadi hoe de muziek voor die finale en dit seizoen tot stand is gekomen. Iets wat ik jullie zeker niet wil onthouden.

Het nummer “Light of the Seven” viel tijdens die laatste aflevering meteen op. Het was een bijna vreemd moment, omwille van het begin, de structuur, de opbouw, maar vooral door het gebruik van het instrument. De piano is immers een instrument dat we niet meteen associëren met de wereld van de Seven Kingdoms. En net daardoor kozen Ramin Djawadi en de makers voor de piano:

Game of Thrones

WaterTower Music

“When we started the season, [showrunners David Benioff and Dan Weiss], and Miguel Sapochnik, the director of the episode, reached out to me and said, “There’s something coming up in episode 10.” We talked about “The Light of the Seven,” and how it needed to be a new piece of music. Any kind of character theme could tip it, and we didn’t want to tip the audience. Miguel brought it up: “What about the piano?” We discussed it. The piano is not really in the language of the Game of Thrones score. We went back and forth about it, and then we came up with the organ, which we used last season with Cersei during the atonement walk and some of the other scenes when she’s in prison. But the piano was the new instrument. What I love about Game of Thrones is that it’s a fantasy show and fantasy world, and already in the history of the show, I’ve run wild with instrumentation. There’s modern synthesizers in it and all kinds of things. So why not? Let’s have the piano. It’ll be a big surprise, and it’s what we want to achieve. And there’s really nothing like it. The piano has this decay and attack at the same time. We even experimented with the harp, but the harp was not as haunting as the piano.”

Het verrassingselement speelt tijdens die eerste 10 minuten van de finale van groot belang. Je voelt meteen dat er iets groots gaat gebeuren. Cersei is iets van plan, maar je weet niet precies wat. Geleidelijk aan vallen de puzzelstukjes in elkaar en is het wachten tot letterlijk de bom ontploft. De piano heeft een breed dynamisch bereik. Op sommige vlakken zelfs breder dan andere instrumenten. En daarom was het voor Ramin het aangewezen instrument:

Game of Thrones

HBO

“It can play very low and it can play very high. It has the attack of the note and the long decay of this haunting feel. It all felt like a perfect fit. What’s great about the scene, too, is there’s hardly any dialogue. It’s nine minutes long. I knew I had to start minimal and give it space. Let notes ring, then give it space, and build up the anticipation from there, without tipping in either direction. You want to watch the scene and slowly realize, “Wait, what are these kids doing here? And what’s this?” And you see the wildfire dripping. You start putting things together, like, “Wait, what’s going on?” It was very fun to build. We have organ in this, we have cello, we have solo violin. The big orchestra, the strings, don’t even come in until the very last minute or so of the piece. It was so tempting to start earlier, and make it blow up earlier, but I felt like it would be nice to wait until you see the visual of the wildfire and you realize what’s going on.”

Aanvullend hoor je twee jongens zingen bij het zien van een mes in de handen van een groep kinderen die Grand Maester Pycelle (Julian Glover) bedreigen. Het nummer “Light of the Seven” wordt er alleen maar intenser door. Het klinkt alsof het een koor is doordat de jongens synchroon zingen. Hier en daar zingen ze in een verschillende toonaard, wat een bijkomende spanning veroorzaakt. Dat muzikale onevenwicht is doelbewust en onderschrijft het belang van de gebeurtenissen in gang gezet door Cersei (Lena Headey), haar vertrouwelingen en de kinderen.

Ramin vertelt verder dat er tijdens dit seizoen heel wat mogelijkheden zijn geweest voor het schrijven van de muziek. Vooral omdat er veel lange scènes in zitten die ondersteunt worden door muziek. In de geschiedenis van Game of Thrones zijn er heel veel momenten zonder muziek. Die zijn ook doelbewust gekozen. Maar in dit seizoen was het anders. Ramin mocht zich laten gaan, zoals de scènes met Hodor, in de aflevering “The Door”. “Hold the Door” is een van de vele nummers dat perfect samengaat bij een heel emotionele scène en tegelijk een aangrijpend afscheid inluid van een personage met een track toepasselijk getiteld “Hodor”. Dat is ook een scène van 10 minuten met muziek vol variatie. In de aflevering “Battle of the Bastards” is er een scène van 22 minuten gedragen door de score van Ramin.

Game of Thrones

HBO

Ramin Djawadi laat in dit seizoen horen hoe belangrijk muziek is voor een televisieserie. “Needle” verwijst natuurlijk naar het verhaal van Arya Stark (Maisie Williams), de dochter die gezichtsloos wil worden om zo wraak te kunnen nemen op de mensen die haar leven in de vorige seizoenen hebben verwoest. “Feed the Hounds” doet aanvankelijk denken aan iets van Steve Jablonsky, maar de donkere klanken verwijzen vooral naar het duivelse karakter van Ramsay Bolton (Iwan Rheon), net als “Let’s Play a Game” en “Bastard”.  In “Khaleesi” triomfeert dan weer het hoofdthema van de reeks wanneer onze Mother of Dragons (Emilia Clarke) haar krachten nog maar eens toont aan haar tegenstanders. Naast enkele prachtige stukken hoor je op de soundtrack voor seizoen zes natuurlijk dat vertrouwde hoofdthema van de serie als opener van het album, maar het is ook deze keer verwerkt in tal van andere nummers.

“That’s what’s nice about the main theme. We always look at it as an overall blanket for the entire show. We can use the theme for any kind of plot or moment. That’s why I thought it worked well there, and it does come back again for a second time, right before the explosion, with the big strings.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , ,

Comments are closed.