AHW: David Lowery over Ain’t Them Bodies Saints (1)

IFC Films

IFC Films

Op het afgelopen Film Fest Gent mocht Supercalifragilistic aanschuiven bij David Lowery voor een interview. David LoweWie? hoor ik je vragen, en de vraag is niet onterecht. Lowery mag dan wel een erg bezige bij zijn in het filmwereldje, zijn vlijt stelt hij uitsluitend tentoon in het minder naam en faam opwekkende onafhankelijke filmmilieu. Met Ain’t Them Bodies Saints kan daar misschien verandering in komen. In dit drama spelen namelijk grote namen mee als Casey Affleck en Keith Carradine. Hij stelde deze prent een paar weken geleden voor, en momenteel zorgt dit drama voor mooi weer in de betere de zalen near you.

Waarom hij zo een bezige bij is, en wat voor belang hij hecht aan de sound en de muziek in zijn films kom je hieronder in deel 1 te weten. Blijf zeker onze website in de gaten houden, want in deel 2 heeft de sympathieke regisseur het ook nog over Casey Affleck en hoe hij z’n toekomst ziet.

IFC Films

Proficiat met deze fantastische film! Misschien eerst een vraagje over de titel. Waar komt die vandaan?

Het is een tekst uit een folknummer, maar dan wel een stukje tekst dat ik eigenlijk altijd verkeerd verstaan heb. Ondertussen weet ik niet meer om welk nummer het ging, maar deze zin is wel altijd in mijn hoofd blijven hangen. Het is een zin die me altijd ook weer terug doet denken aan muziek. Toen ik bezig was aan het script voor Ain’t Them Bodies Saints wou ik een titel die muziek uitstraalde. Dus de keuze voor die titel was snel gemaakt. Je mag de film gerust als een muzieknummer ervaren.

Muziek is belangrijk in deze film. Is muziek ook belangrijk voor jou in het algemeen?

Absoluut. Muziek is van in het begin van het schrijfproces aanwezig. Niet alleen denk ik aan nummers die in die of die scène van pas zouden kunnen komen, ik luister ook tijdens het schrijven naar muziek. De nummers die ik speel beïnvloeden de mood van het verhaal. Voor Saints luisterde ik vaak naar Joanna Newsom en Bill Callahan. Ik wou een film maken die uitdrukt wat hun muziek bij me losmaakt. Niet alleen bij het schrijven maar ook later in het proces, bij bijvoorbeeld de montage, is hun muziek en die van anderen een constante invloed.

IFC Films

Je werkte na St. Nick opnieuw samen met de componist Daniel Hart. Gaf je hem vooraf richtlijnen mee? Waren er zaken die je van hem verwachtte?

Niet echt, nee, en dat vind ik net zo leuk aan werken met hem. Door het script te lezen of door een eerste ruwe versie te bekijken voelt hij intuïtief aan waar ik muziekgewijs naartoe wil.

Er zit zoals gezegd enorm veel muziek in de film. Sommige scènes hebben zelfs geen dialoog maar enkel muziek en geluiden. Weet je vooraf welke scène muziek nodig heeft en welke niet?

Ik vertrouw bij het monteren louter op mijn buikgevoel. Voor deze film vond ik de muziek en de geluiden van heel groot belang. Ze zijn dan ook doorheen de volledige film aanwezig. Ik hoop dat het publiek zal opmerken wanneer er géén muziek is, en dat ze die scène dan ook anders zal bekijken. Dankzij de muziek baadt de film in de dromerige sfeer van een sprookje. Dus het moment waarop de muziek stopt is ook het moment waarop de droom verdampt en de realiteit weer tevoorschijn springt.

Je film is al vaak vergeleken met het werk van Terrence Malick. Wat vind je zelf van die vergelijking?

IFC Films

Ik kan daarmee leven, zeker en vast. Tegelijk hoop ik dat het publiek zal ontdekken dat mijn film verder gaat dan dat. Toegegeven, de eerste 15 minuten zijn net als Badlands opgenomen tijdens het magische kwartiertje. En qua dialoog en montage doen ze denken aan Tree of Life en The New World. Maar daarna volgt er een volledig nieuwe invalshoek met mijn eigen invulling. We hebben niet naar Malick gekeken en hem proberen nabootsen! Hij zat in ons achterhoofd, maar niet als ultieme en enige voorbeeld.

Niet alleen schreef en regisseerde je deze film, je stond ook in voor de fotografie, de montage en de visuele effecten. Hou je graag zelf de touwtjes in handen?

Niet per se. Ik wil graag weten hoe alles werkt. Ik heb geen filmschool gevolgd, dus ik probeer overal een beetje al doende de technische kanten van het filmproces te leren. En met overal bedoel ik niet alleen aan deze film, maar ook aan de projecten van vrienden, waar ik dan inval of meehelp bij de fotografie of bij de visuele effecten. Wat ik ondertussen wel al goed onder de knie heb, is de montage. Dat doe ik eigenlijk het liefst van al. En dat heb ik ook al het vaakst gedaan bij andere films.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , ,

Comments are closed.