Album: Ryuichi Sakamoto Music for Film

WSA

photo by Jerroen Willems

Regen! Regen! Regen! Aan regen was er geen gebrek tijdens het afgelopen Film Fest Gent. Componist Ryuichi Sakamoto zal het leuk gevonden hebben. De man heeft thuis namelijk tal van opnames van regenbuien, zo vertelde hij tijdens het jaarlijkse filmmuziekseminarie.

Rating: ★★★★★

Hij noemt zichzelf geen echte filmcomponist, omdat hij slechts een 50-tal films voorzien heeft van muziek. Een pak minder dan andere grootheden, zo liet hij weten tijdens het gala van de World Soundtrack Awards. Voor zijn hele oeuvre kreeg Ryuichi Sakamoto een Lifetime Achievement Award. Toch hoopt hij dat zijn leven nog iets langer mag duren. We hopen het ook voor hem. En we hopen vooral dat Sakamoto ons nog kan verrassen met enkele muzikale parels.

Een van die parels – het mooie en herkenbare thema van Merry Christmas, Mr. Lawrence – speelde Sakamoto zelf op de piano tijdens de WSA. Het was een absolute ervaring voor iedereen die aanwezig was in de Capitole. Het nummer is een van de vele composities die je kan terugvinden op het album Ryuichi Sakamoto Music for Film. Dat is een verzameling van de prachtigste melodieën gespeeld door het Brussels Philharmonic Orchestra onder leiding van Dirk Brossé. Op het album hoor je verder muziek uit onder andere The Last Emperor, Black Rain en The Revenant.

Ryuichi Sakamoto Music For Film

Milan Records

Als kind had Sakamoto geen specifieke ambitie. Niets, was zijn antwoord toen ze op school vroegen wat hij later wilde worden. Muziek was het enige waardoor hij gefascineerd raakte, toen hij als driejarige de piano ontdekte. Hij volgde een klassieke muzikale opleiding, studeerde compositieleer aan de universiteit van Tokio en had een specifieke interesse in etnische muziek. Zijn link met de cinema kwam er door filmregisseur Nagisa Oshima, die hem vroeg als acteur in de film Merry Christmas, Mr. Lawrence. Sakamoto deed er nog een schepje bovenop en stelde voor dat hij ook de muziek zou componeren. Oshima ging akkoord.

Als nieuwkomer had Sakamoto niet meteen referentiepunten. Producent Jeremy Thomas raadde hem Citizen Kane aan. Die film vormde de basis. Door de filmtitel Merry Christmas, Mr. Lawrence begon Sakamoto kerstliederen te verzamelen van over de hele wereld. Een andere moeilijkheid was muziek schrijven bij zijn eigen personage. Hij schreef naar eigen zeggen muziek om zijn slechte acteerwerk te compenseren.

Van Oshima kreeg Sakamato grote muzikale vrijheid. Bij het componeren voor The Last Emperor van Bernardo Bertolucci was dat niet het geval.

“Van hem kreeg ik de opdracht om Chinese muziek uit het begin van de twintigste eeuw aan te passen aan de sfeer van een moderne Europese film. De muziek moest daarenboven tegelijk dramatisch en episch zijn. En Bertolucci wilde inspraak in het soort instrumenten dat ik gebruikte. Ironisch is wel dat de oosterse klanken en invloeden in de score van de film aan mij worden toegeschreven, terwijl ze eigenlijk van David Byrne zijn.”

Ten slotte hoopt Sakamoto dat componisten meer tijd, meer creatieve ruimte en meer geld krijgen. Voor wie Ryuichi Sakamoto niet kent, is dit album een ideale kennismaking, zeker als je ons audioverslag beluistert.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , ,

Comments are closed.