Soundtrack Camino

Camino

XLrator Media/Bleiberg Entertainment

Didier Van Hoorebeke

Didier

Onze landgenoot Pepijn Caudron (aka Kreng) heeft nieuw werk uit. Hij schreef namelijk muziek bij de film Camino. Lakeshore Records brengt het album op de markt. De film verenigt na Cooties opnieuw het talent van Kreng met regisseur en producent Josh Waller.

Rating: ★★☆☆☆

“Samenwerken met [regisseur] Josh Waller is altijd een wild avontuur! Josh kent redelijk mijn werk als artiest en vroeg dat ik de toon van mijn eerste album ‘L’Autopsie Phenomenale De Dieu’ zou gebruiken. Dat album bestaat uit een mix van analoge elektronica, strijkers, piano, percussie en veel blazers. Dat nam ik als uitgangspunt, niet wetende waar het zou eindigen.”

In de film krijgt een fotojournalist meer dan wat ze had gevraagd wanneer ze een foto maakt van een religieuze figuur in de jungle van Colombia. Voor Kreng was het vanaf het begin duidelijk dat de film een analoge score nodig had.

Camino

Lakeshore Records

“Elke keer als we digitale geluiden gebruikten merkten we dat het niet samenvloeide met de ruwheid van de jungle. We hebben bijna twee uur aan muziek gecomponeerd in zes weken en allemaal analoog!”

De soundtrack opent met “Avery Taggert” op een heel stille en sluipende manier met als apotheose een bijna kakofonie van geluiden. Die zorgen voor een heel onrustgevend gevoel. “Daniel” is dan weer heel geruststellend door de zachte aanraking op de piano. Halfweg verglijdt het nummer in bijna stilte. Dezelfde sereniteit hoor je ook tijdens “I Want To Make A Toast”.

Pepijn Caudron groeide op in een muzikaal gezin. Zijn moeder speelde viool, zijn vader speelde gitaar. Op de leeftijd van 12 jaar volgde hij in hun voetsporen en speelde hij drums in verschillende groepen, sommigen daarvan gingen op tournee in Belgische clubs. Toen hij 15 jaar was begon Pepijn te experimenteren met opnametoestellen en het gebruik van samples. Zijn groeiende interesse in de klassieke muziek van de 20ste eeuw kroop in zijn werk met als gevolg een meer theatraal resultaat.

Na het bijwonen van een voorstelling van het surrealistische horrorgroep Abattoir Fermé nam Kreng contact op met artistiek regisseur Stef Lernous en werd hij aangenomen voor de muziek van zijn volgend project. Sinds 2004 hebben beiden samengewerkt aan meer dan 30 toneelstukken, waarvan de meeste slechts weinig dialogen bevatten zodat de muziek helemaal centraal staat. Het wordt zo een bijkomend personage dat het verhaal vertelt. Tegen 2014 schreef Kreng al muziek voor zo’n 52 producties.

Het ongewone geluid van Kreng trok de aandacht van het Noorwegse label Miasmah. Dat bracht de soundtracks op de markt van de theaterproducties. Zo werden de albums L’Autopsie Phénoménale de Dieu (2009), Grimoire (2011) en Works For Abattoir Fermé 2007-2011 (2012) uitgebracht. The Morning kende een release bij het Duitse label Sonic Pieces. Na al die jaren actief in het theater keerde Kreng dan weer terug naar zijn passie voor film.

Camino

XLrator Media/Bleiberg Entertainment

“We wilden dat de film tijdens de eerste 20 minuten klonk als een zeer goed gemaakte documentaire over Avery Taggart en haar leven als fotograaf. Daarna was het BOEM! Er is een verschrikkelijke scène die de film op zijn kopt zet. Ik wou een verstikkend gevoel van claustrofobie weergeven. Vanaf dat moment is er geen terugweg voor Avery. Ze zit vast in de jungle en kan geen kant meer uit.”

De opbouw van “Alma De Cuera” is ook opvallend. Aan het begin is alles vrij stil en die stilte wordt uitgesponnen naar het einde toe tot je letterlijk niets meer hoort. “Justicial” is dan weer een mix van allerlei geluiden die in crescendo toenemen en tot een soort mengeling van noise overgaan. Het contrast met de eerste nummers is dus groot. De algemene vaststelling is dat deze soundtrack voor Camino een heel bevreemde ervaring is.

@supercalifilm volgen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Comments are closed.