Soundtrack Halt and Catch Fire

Halt and Catch Fire

AMC

Didier Van Hoorebeke

Didier

Het klinkt wel of de film- en televisiecomponisten heimwee hebben naar de jaren 80. Ik heb al een aantal soundtracks horen passeren die de synthesizer uit die periode terug tot leven wekt. Dat het gebeurt voor de serie Halt and Catch is heel logisch.

Rating: ★★★★☆

Halt and Catch is immers een televisieserie van AMC die zich situeert ergens in het begin van de jaren 80. In het bijzonder gaat het over de boom van de hele computerwereld door de ogen van onder andere een visionair, een ingenieur en een protegé wiens uitvindingen directe gevolgen hebben voor het bedrijf waar ze werken.

Paul Haslinger maakt van elk nummer op deze soundtrack wel iets speciaals. In elke seconde ontdek je de manier waarop hij speelt met noten en hoe hij klankcombinaties samenbrengt en laat variëren. Er zit een prachtige flow in. Voor hem is het achterhalen hoe het verhaal wordt verteld van belang:

“I love exploring the mechanics of how the story is told. It has become perfectly normal, these days, to tell stories in nonlinear, sometimes parallel storylines. I think this is also reflective of our time, which is that of many streams of information going on at the same.”
Halt And Catch Fire

Lakeshore Records

Ik ben fan van dit soort soundtracks. Ik denk dan ook spontaan aan de heerlijke score bij die andere serie Stranger Things. De muzikale thema’s heeft Paul Haslinger naar eigen zeggen op een andere manier proberen te benaderen:

 “Music sets the vibe and provides a musical connection between the characters, their highs and lows. As the audience witnesses their fortunes and misfortunes, music is there to support that experience.”
Halt and Catch Fire

AMC

Wat die andere manier is, is mij op basis van de bovenstaande quote niet meteen duidelijk. Muziek zorgt altijd wel voor die connectie waarover Haslinger spreekt. Zo is bijvoorbeeld de eerste werkdag altijd wel een verschrikking. Je hart klopt 10 keer sneller door je keel. De beats in “First Day On The Job” accentueren dat maar al te goed. Ook opvallend is het nummer “The Senic Route”. Maar “Western Arrivals” is zonder twijfel hét nummer dat de hele opzet van deze score duidelijk maakt. Het is catchy, heel eighties maar helaas iets te kort.

Paul Haslinger ken je van zijn actiewerk voor Underworld-reeks en van de serie Fear The Walking Dead. Dit is toch iets helemaal anders, wat zeker in het voordeel van de componist speelt. Dat hij deze stijl aankan, is logisch als je weet dat Paul een pionier was van elektronische muziek bij de groep Tangerine Dream. De soundtrack is beschikbaar via Lakeshore Records.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , ,

Comments are closed.