Soundtrack Penny Dreadful

Penny Dreadful

Showtime

Rating: ★★★★☆

Voor 2009 hadden nog maar weinigen van Abel Korzeniowski gehoord, laat staan dat ze zijn naam correct konden uitspreken. Vijf jaar later is de componist verhuisd van zijn thuisland Polen naar Los Angeles. Geen onverstandige zet, want zo staat Madonna‘s telefoonnummer ondertussen op speed dial in zijn telefoon. Neen, de plaatsvervanger van Shigeru Umebayashi voor A Single Man doet het verre van slecht.

Penny Dreadful

Varèse Sarabande

Zeker niet als het naar zijn muzikaal oeuvre luistert. Abel componeert niet aan het tempo van Alexandre Desplat. De altijd bescheiden man kiest nog steeds resoluut voor kwaliteit boven kwantiteit. Hij liet in 2013 van zich horen met twee opmerkelijke soundtracks: Escape From Tomorrow en Romeo & Juliet. Beiden werden op evenveel applaus onthaald, zowel door pers, publiek als door zijn peers. Geheel terecht, want Abel weet hoe je onsterfelijke muziek moet schrijven.

Voor de (voorlopig) achtdelige tv-reeks Penny Dreadful werkt Abel met John Logan (schrijver van Skyfall). De serie brengt nog andere Bond veteranen samen zoals Eva Green (Casino Royale), Rory Kinnear (Ms rechterhand Tannner) en Timothy Dalton (tweevoudig 007 himself). Het doet mij spontaan hopen dat Abel ooit in de voetsporen mag treden van John Barry, David Arnold en Thomas Newman. Abel Korzeniowksi zou met zijn score voor James Bond een blijvende indruk kunnen maken. We live to dream. Abels meest recente soundtrack die je ondertussen zeker moet ontdekken is die voor Penny Dreadful. En dat kan vanaf 19 augustus digitaal of op cd.

In de serie ontmoeten we Dr. Frankenstein, Dorian Gray en andere donkere figuren uit het Victoriaans Londen. Deze psychologische thrillerreeks giet de origine van de klassieke verhalen in een nieuw volwasssen drama.

“I started looking for an expression of dark beauty, something that can be terrifying and mesmerizing at the same time — a poisonous infatuation. “The most inspiring clue I got was John Logan’s [writer, producer] description of the character of Vanessa as the Mother of Evil. Seeing her not as a victim, but as a creature of a complex dual nature, both good and evil, was a defining moment for the entire musical score.”

Penny Dreadful

Showtime

Abel kreeg dit jaar samen met die andere componist Rolfe Kent in Córdoba (Spanje) de Elmer Berstein Award For Outstanding Contribution to Film Music. Meteen ook weer het bewijs dat niet het aantal soundtracks telt, wel hoe goed ze zijn. Abel kreeg van ons eigen Film Fest Gent de afgelopen jaren ook drie World Soundtrack Awards.

In al mijn interviews die ik ondertussen van componisten heb afnemen, schuift ieder van hen het belang van een eigen geluid naar voren. Dat eigen geluid heeft Abel zeker gevonden. Het zit hem in de violen, het zit hem in de pianostukken, het zit hem in de subtiele blazers en het zit hem in het samenspel tussen al deze instrumenten. Abel zorgt telkens voor een herkenbare flow zodat je bij elk nummer de stem van de meester herkent. En dat is ook het geval voor Penny Dreadful.

“The musical themes of Penny Dreadful represent both different characters and abstract ideas. One of the most unusual for a gothic horror story is a group of themes related to Victor Frankenstein’s offspring — Proteus and the Creature. They are the paragons of the modern age, or as the Creature puts it, ‘modernity personified’. Their music sounds more like an alternative/indie rock ballad than a classical score. The black-clad Creature, with his heavy make-up and pale skin, even looks like he could be in a band with Jack White.”

Naast de gekende klanken die Abel terug zo magistraal laat klinken, laat hij ook een iets donkere kant van zichzelf horen. Een kant die Abel zeker niet moet verbergen, want ook deze dark side van Abel is het ontdekken waard. Ondertussen heeft Showtime een tweede seizoen besteld van Penny Dreadful, hopelijk is Abel dan terug van de partij.

Nummers:

1. Demimonde (Main Title) (1:36)
2. First Blood (3:22)
3. Right Behind You (2:15)
4. Modern Age (2:10)
5. Street. Horse. Smell. Candle. (2:25)
6. There Is A Place (2:03)
7. Welcome To The Grand Guignol (2:20)
8. Everyone Likes Oranges (1:44)
9. Abomination (1:13)
10. Pull The Trigger (2:02)
11. Mina (2:33)
12. Allegiance (3:39)
13. Dorian Gray (1:35)
14. Never Say No (2:39)
15. Where Do They Go? (2:21)
16. Transgression (3:45)
17. Asylum (3:39)
18. Closer Than Sisters (3:14)
19. Too Many Monsters (3:24)
20. Mother Of Evil (2:43)
21. Secret Room (1:42)
22. I’m Not Myself (1:59)
23. Let Me Die (2:30)
24. To Be Beautiful Is To Be Almost Dead (2:47)
25. The Last Rites (2:48)
26. Back Hand Of God (2:21)
27. In Peace (1:31)
28. I Was Never Going To Go To Africa (3:03)
29. Reborn (3:09)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , ,

Comments are closed.