Soundtrack: Saving Mr. Banks

Walt Disney Pictures

Walt Disney Pictures

Rating: ★★½☆☆

Iedereen heeft in zijn leven wel de film Mary Poppins gezien. En als dat niet zo is, dan ga je dat waarschijnlijk wel willen doen na het zien van Saving Mr. Banks. Hierin wordt het verhaal vertelt van de schrijfster van het boek en de hindernissen die moesten overwonnen worden voor het maken van de film.  Voor de muziek wordt er beroep gedaan op de ervaring en kunde van Thomas Newman (Skyfall). Hij omschrijft de film zo:

I guess the film is steeped in the sense of how a child sees her father, and who the father really is. So it’s more of a character driven music score for me.

Walt Disney

En dan is het zoeken naar de juiste muziek voor dit verhaal achter de schermen.

Whenever I’ve done period pieces in the past, I’ve always tried to listen to a sound I was creating, and seeing if the imagery could work with those musical colors. You’re always testing your sense of music vocabulary against the scene to see if it holds, and if it will entice and immerse the audience. I need to know if the music is striking a psychological note as opposed to a moment of time and place. Then I watch and listen to what I’ve done, and decide if I buy it.

Ik hou enorm van het werk van Newman. Maar helaas is deze Saving Mr. Banks niet van het beste wat de man al heeft geschreven. Het klinkt net iets teveel op het voorgaande. Het is de juiste en vertrouwde klanken aanvinken. Ook de nummers zijn relatief kort zodat je bij het beluisteren van de soundtrack nooit echt meegenomen wordt in dit verhaal. Tijdens de film werkt het allemaal wel, maar als soundtrack op zich helaas niet. En daar verandert die Oscarnominatie niets aan.

Elke film is een leerproces. En bij elke film onthou je wel iets wat je meeneemt naar een volgende opdracht. En dat was voor Thomas Newman ook zo in het geval van Saving Mr. Banks:

One of the big lessons that I took away is that even though so much of the music from “Mary Poppins” is joyous, it began with despair, doubt and the sense that it would never happen. The emotional content that composers are writing has little to do with the actual emotions surrounding the creative process. I could really relate on that level, and to hear Richard’s stories about working with P.L. was just amazing.

Nummers:

1. Chim Chim Cher-ee (East Wind), Colin Farrell (1:03)
2. Travers Goff (2:05)
3. Walking Bus (2:10)
4. One Mint Julep, Ray Charles (1:30)
5. Uncle Albert (1:34)
6. Jollification (1:18)
7. The Mouse (0:57)
8. Leisurely Stroll (1:33)
9. Chim Chim Cher-ee (Responstible), Jason Schwartzman (0:26)
10. Mr. Disney (0:35)
11. Celtic Soul (1:20)
12. A Foul Fowl (2:04)
13. Mrs. P. L. Travers (1:16)
14. Laying Eggs (1:08)
15. Worn to Tissue (0:53)
16. Heigh-Ho, Dave Brubeck Quartet (2:11)
17. Whiskey (1:21)
18. Impertinent Man (0:38)
19. To My Mother (3:44)
20. Westerly Weather (1:55)
21. Supercalifragilisticexpialidocious, Jason Schwartzman (0:05)
22. Spit Spot! (1:49)
23. Beverly Hills Hotel (0:38)
24. Penguins (1:18)
25. Pears (0:55)
26. Let’s Go Fly a Kite, Jason Schwartzman (1:54)
27. Maypole (0:58)
28. Forgiveness (1:59)
29. The Magic Kingdom (1:05)
30. Ginty My Love (3:12)
31. Saving Mr. Banks (End Title) (2:11)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.