Soundtrack Suffragette

Suffragette

Focus Features

Rating: ★★½☆☆

Het lijkt alsof we Alexandre Desplat al een poosje hebben moeten missen. Dat komt wellicht omdat de Fransmans dit jaar vooral de soundtracks schreef voor alternatieve en kleinere films dan de grote blockbusters.

Ook Suffragette is nu niet meteen een film voor de grote massa. Dat maakt Alexandre Desplats inzet en toewijding er natuurlijk niet minder om. De soundtrack van Suffragette is sinds 23 oktober beschikbaar via Back Lot Music.  Het was voor regisseuse Sarah Gavron een droom om ooit eens met hem van te kunnen werken.

Suffragette

Back Lot Music

“I’d wanted to work with Alexandre Desplat for many years. I think he’s got the ability to do something that always feels new, interesting, fresh, and not sentimental. He really responded to the story of the Suffragettes.”
Aan namedropping geen gebrek: Wes Anderson, George Clooney, Stephen Daldry, David Fincher, Stephen Frears, Tom Hooper, Ang Lee, Terrence Malick, Roman Polanski en Angelina Jolie. Het zijn enkele van de bekende namen voor wie Desplat muziek schreef. Het werk van de afgelopen jaren zag Desplat tijdens de Oscars eindelijk bekroond worden met een Oscar voor The Grand Budapest Hotel.
Desplat herken je nog slechts gedeeltelijk in deze score. “Beaten” is bijvoorbeeld een heel donker nummer, net als “Abuse”. Iets wat we zelden gewoon zijn om van hem te horen. Ook in “Hope” klinkt hij toch niet zo hoopvol als we zouden verwachten. Alles heeft natuurlijk te maken met het zware thema van de film en de omstandigheden waarin de vrouwen hebben moeten opkomen voor hun rechten. De zware cello’s beklemtonen dat gevoel nog meer tijdens “Demonstration”. Die lijn van zwaarmoedigheid en een bedrukte sfeer houdt hij aan tijdens de rest van de soundtrack. Ik ken me moeilijk voorstellen dat Desplat bij het schrijven van dit alles de meest vrolijke componist was op het het einde van de rit. Alle nummers hebben ook namen gekregen die voor zich spreken: “Bombings”, “Plotting”, “Surveillance”. Het is duidelijk dat deze vrouwen op voet van oorlog leefden.
Voor deze film heeft de componist letterlijk zijn hart laten spreken, zo vertelt Gavron:
“For Suffragette, Alexandre came up with an idea of having this heartbeat, so to speak, going through it. It works on a number of levels for our themes and ideas.”
Suffragette

Focus Features

Carey Mulligan en Helena Bonham Carter vormen samen met Meryl Streep de Heilige Drievuldigheid in dit drama. Zij zijn de vrouwen die alles willen verliezen als ze maar gelijke rechten krijgen aan het begin van de 20ste eeuw.  Maud (Carey Mulligan) is een werkende echtgenote en moeder. Haar leven neemt een andere wending wanneer ze in het geheim lid wordt van de Suffragette-beweging. Maud ontpopt zich als een vurige aanhangster van Emmeline Pankhurst (Meryl Streep). De politieke maatregelen escaleren, terwijl de vrouwen uit handen proberen blijven van de politie en hun echtgenoten.

“We had the idea of a big-scale score that gave you a sense of the drama and the action, but we also wanted to enhance the intimate moments which were just about the interactions between Maud and her son, or Maud and her husband, or a few of the women together.”
Suffragette

Focus Features

De film gaat over de ware gebeurtenissen van de vrouwen die letterlijk gevochten hebben voor hun recht om te stemmen, hun mening te kunnen uiten in hun job, huishouden, over hun kinderen en hun eigen leven. Andere rollen zijn weggelegd voor Brendan Gleeson, Anne-Marie Duff, Ben Whishaw, Romola Garai en Natalie Press. Gavron vult aan:

“I was very keen that the film felt on all sorts of levels very real and visceral and connected.  I wanted the audience to feel like they were walking through those streets with Maud and the other women, that the world felt very believable. An important function of the music was to chart the emotional journey, but also reflect the suspense and urgency of those big set pieces where dozens of women were putting themselves in danger because of their activism.”

Op de agenda van Desplat staan nog The Light Between Oceans met Michael Fassbender en The Danish Girl, zijn tweede samenwerking met Tom Hooper (na The King’s Speech) met Eddie Redmayne en Alicia Vikander.

De regisseuse had ook een duidelijke visie over de muziek die ze wilde horen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , ,

Comments are closed.