Pure liefde kent geen verschillen

Magnolia Pictures

Magnolia Pictures

Ik denk dat niemand me zal tegenspreken als ik zeg dat de vampiers-franchise de laatste jaren echt zwaar werd uitgemolken. De lijst is oneindig: The Vampire Diaries, True Blood, Daybreakers, Fright Night, de hele Underworld– en Twilight-reeks en uiteraard de beschamende Dark Shadows. Oproep aan Tim Burton: What happened?!

Maar laten we de hoop niet verliezen. Want heel af en toe duikt er toch nog een film op die vampiers opnieuw cool maakt. De Zweedse Let the Right One In (Låt den rätte komma in) van Tomas Alfredson is er zo een van. Ik verzoek bij deze vriendelijk om Matt ReevesLet Me In even uit uw geheugen te wissen!

I’m twelve. But I’ve been twelve for a long time.

Magnolia Pictures

Let the Right One In vertelt het verhaal van de twaalfjarige Oskar (Kåre Hedebrant) die gepest wordt en van zijn nieuwe buurmeisje Eli (Lina Leandersson) dat een 200 jaar oude vampier is. De twee ontwikkelen een diepe en intense vriendschap. Alles loopt goed tot Eli haar oudere verzorger kwijtraakt. Ze moet vanaf dan namelijk zelf voor haar “voedsel” zorgen, waardoor Oskar uiteindelijk ontdekt wat ze echt is.

Een van mijn favoriete scènes vindt plaats nadat Oskar erachter komt dat Eli een vampier is. Wanneer ze voor de eerste keer bij hem op bezoek komt, hoort hij haar – zoals het elke flinke vampier betaamt – binnen te vragen. Oskar vindt het echter interessant om uit te vinden wat er gebeurt als ze gewoon binnenkomt zonder uitnodiging. Wanneer Eli dan hevig begint te bloeden, slaat hij in paniek en nodigt haar expliciet uit. Het is een zeer emotioneel stuk zonder overdreven dramatisch te zijn. In het genre van: je wilt weten wat er gebeurt, kijk dan maar. Ik vind Let the Right One In – een mooie titel trouwens – over het algemeen veel oprechter dan sommige films waar veel meligere gevoelens aan te pas komen. Zeker een aanrader!

Eli: If I wasn’t a girl… would you like me anyway?
Oskar: I suppose so.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.