BIFFF-recensies 2016 (5)

Bifff

Supercalifragilistic

In Brussel ging op dinsdag 29 maart de 34ste editie van het Brussels International Festival of the Fantastic Film van start. Supercalifragilistic brengt je zoals ieder jaar een overzicht van de meest opvallende titels.

Green Room

WestEnd Films

Green Room

Regie: Jeremy Saulnier
Cast: Anton Yelchin, Imogen Poots, Alia Shawkat, Patrick Stewart, Joe Cole, Mark Webber
Muziek: Brooke Blair, Wil Blair

Rating: ★★★☆☆

Met het onafhankelijk geproduceerde Blue Ruin (2013) vestigde Jeremy Saulnier zijn naam binnen het actuele Amerikaanse filmlandschap. Zijn derde long feature is een brutale thriller met de kinetische energie van een B-film. We volgen een jonge punkband die uit geldnood toezegt voor een last minute-optreden in Oregon, wat hen duur zal komen te staan. Nadat ze backstage getuige zijn van een afrekening, raakt het gezelschap verwikkeld in een hardvochtige strijd met een groep meedogenloze skinheads, die de moord tot elke prijs willen verdoezelen.

De actie speelt voor het grootste deel in de claustrofobische green room van de club, waar de muzikanten worden vastgehouden. Saulnier bouwt de confrontatie tussen de twee partijen op een efficiënte manier op, maar zijn film is niet helemaal feilloos. Het blijft bij een stevige genreoefening die op de beslissende momenten te weinig op eigen krachten teert en vooral echo’s oproept aan het superieure vakwerk van John Carpenter. (Dieter VB)

 

Backtrack

Bankside Films, One2See Movies

Backtrack

Regie: Michael Petroni
Cast: Adrien Brody, Sam Neill, Robin McLeavy, Bruce Spence, Jenni Baird, Anna Lise Phillips, Chloe Bayliss
Muziek: Dale Cornelius

Rating: ★☆☆☆☆

In de bovennatuurlijke Australische thriller Backtrack tracht psychotherapeut Peter Bower (Oscarwinnaar Adrien Brody) om zijn aan diggelen geslagen leven weer te hervatten. Na het smartelijk overlijden van zijn dochtertje verhuist hij om elders een nieuwe praktijk op te richten. Een raadselachtig tienermeisje dat door Bower wordt behandeld zet echter een reeks van zonderlinge gebeurtenissen in gang, die vragen doen rijzen over de geestelijke gezondheid van de protagonist.

Hoe origineel kan een verhaal nog zijn over een gekwelde psychiater die achtervolgt wordt door de spookverschijningen uit zijn verleden ? Alle reeds lang afgezaagde, doorzichtige genre-ingrediënten worden nog maar eens slaafs herkauwd – zelfs de jump scares missen hun doel. Terwijl Bower zijn jeugdtrauma’s moet verwerken om z’n geweten te kunnen zuiveren, beginnen de bij het haar gesleurde plotwendingen zich op te stapelen. Michael Petroni, de scenarist van Queen of the Damned en The Good Thief, lijkt niet de minste moeite te hebben genomen om zijn rammelende ghost story ook enige persoonlijkheid te geven. (Dieter VB)

Benece Prods

Benece Prods

El Cadáver de Anna Fritz (The Corpse of Anna Fritz)

Regie: Hèctor Hernández Vicens
Cast: Alba Ribas, Cristian Valencia, Alberto Carbó

Rating: ★☆☆☆☆

Terwijl op de radio flarden weerklinken van verslagen over de publieke optredens van een beroemde actrice – Anna Fritz – zien we hoe in een ziekenhuis een brancard wordt binnen gereden met daarop een lijk. Het laatste radiobericht vertelt ons dat de wereldster dood werd aangetroffen op een feestje en ondertussen zien we hoe een enthousiaste medewerker van het lijkenhuisje een foto neemt met zijn telefoon en die doorstuurt naar zijn vrienden. Twee ervan duiken op, omdat ze het naakte lijk van Anna Fritz ook wel eens willen zien. Hun kompaan loodst hen binnen en ze slagen er in het mortuarium ongezien te bereiken, waar het drietal besluit om zich seksueel te vergrijpen aan het lichaam van de ravissante overledene.

Meteen is de toon gezet voor deze gitzwarte kruising tussen komedie en thriller. Aanvankelijk wordt de sfeer goed opgebouwd, met dank ook aan het karakteristieke harde witte licht in het lijkenhuis. The Corpse of Anna Fritz is echter een ‘one trick pony’ waarvan de kunstjes zeer snel zijn uitgewerkt. Naarmate de film vordert, krijgen we niks meer voorgeschoteld dat niet in de eerste vijftien minuten reeds werd uitgewerkt. De eindeloze variaties op hetzelfde thema gaan snel vervelen, waardoor de prent zich ondanks een looptijd van nauwelijks 75 minuten, toch moet voortslepen tot aan de weinig geïnspireerde climax. (David VB)

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.