Disney’s Aladdin was een SF-film

Aladdin

Walt Disney

U leest het goed: Aladdin, die geweldige avonturenfilm uit 92 over vliegende tapijten, boze tovenaars en mooie prinsessen, speelt zich niet af in het mythologische Arabië dat we kennen uit Duizend-en-één Nacht, maar wel 10.000 jaar in de toekomst, in een post-post-apocalyptische (sic) Oosterse stad genaamd Agrabah… of zo gaat de populaire fantheorie tenminste. (Yep, wég geloofwaardigheid.)

Net zoals de meeste fantheorieën op het internet kun je ook deze niet zomaar van de baan schuiven, ook al wéét je gewoon dat-ie langs geen kanten klopt. Met simpele argumenten kun je zelfs talloze details uit de film aanwenden als ‘bewijsmateriaal’. Sta me eventjes toe advocaat van de duivel te spelen.

Waarom, kun je je afvragen, brengt Geest imitaties van Jack Nicholson (zie onderstaande afbeelding) en Groucho Marx te berde, terwijl die totaal geen connectie hebben met de Arabische mythologie? En waarom roepen de personages op sommige momenten Allah aan zonder er ooit aan te denken naar de moskee te gaan of op hun knieën te bidden richting Mekka? (En dan heb ik nog niks gezegd over het onbestrafte feminisme van de – in mijn herinnering althans –  supersexy prinses Jasmine).

Walt Disney

Robin Williams’ Geest geeft ons verschillende hints: eerst en vooral de vele bizarre verwijzingen naar contemporaire fenomenen en beroemdheden, dan zijn uitspraak “10.000 jaar geeft je ZO’N kramp in de NEK!”,  en tenslotte zijn opmerking over Aladdins kledij (“Dat is zo 3de eeuw”).

Wat moeten we hier nu uit opmaken? Dat Geest een revolutionaire creatie is van onze generatie, en, net als Tapijt en de genetisch gemanipuleerde pratende papegaai Iago, één van de weinige hoogtechnologische relikwieën die intact gebleven zijn na een verwoestende atoomoorlog en nu aanzien worden als magie. De naam Arabië werd in de loop der eeuwen verbasterd tot Agrabah, de wet van de Islam is half vergeten maar zit wel nog ingebakken in de cultuur van de weinige overlevenden, en Geest herinnert zich perfect de popcultuur waarin hij geprogrammeerd werd.

En die opmerking over de 3de eeuw? Tja, hoe kan Geest weten wat de mode was in de 3de eeuw als hij 10 eeuwen opgesloten heeft gezeten in een lamp? Het verbijsterende antwoord: hij kent de mode van de 3de eeuw omdat onze (of de volgende) generatie die als data in hem heeft opgeslaan, en toevallig is diezelfde mode weer in wanneer hij wordt opgeroepen door de nietsvermoedende Aladdin.

MIND. BLOWN.

Graag gedaan 🙂

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Comments are closed.