Door de les: Thomas Townend

We Need To Talk About Kevin

Imagine

Britse acteurs zijn heer en meester in de wereld van de superhelden. Maar niet alleen Britse acteurs doen het uitstekend. Ook regisseurs, scenaristen en cinematografen vallen op. Een van hen is cinemetograaf Thomas Townend. Hij is de man verantwoorlijke voor de look in die dolgedraaide alienfilm Attack The Block. Townend bouwde naam voor zichzelf in de reclamewereld voordat hij de overstap naar film maakte. Hij begon als tweede kracht op de set van onder andere 28 Days Later en Pride & Prejudice.

Bekijk de drie vermelde films en dan zie je dat Townend makkelijk kan overschakelen van het ene genre naar het andere met telkens een prachtig visueel resultaat. Hij leerde het vak op de National Film And Television School. Die school is verantwoordelijk voor het filmisch talent van onder andere Roger Deakins, Lynne Ramsay, Terence Davies, David Yates en Joachim Trier.

EOne

Driemaal heeft hij al samengewerkt met Lynne Ramsay waaronder haar laatste donker familiedrama We Need To Talk About Kevin. Vermoedelijk is het door die samenwerking dat acteur en regisseur Paddy Considine hem vroeg voor zijn kortfilm Dog Altogether. Deze kortfilm herbewerkte hij vervolgens tot Tyrannosaur. Vervolgens leidde dat Townend naar de opnames van Jennifer Saunders komedie The Life And Times Of Vivienne Vyle en het regiedebuut van Samantha Morton The Unloved.

Met al die ervaring op zak zou je denken dat hij een evidente keuze was voor regisseur Joe Cornish toen die begon aan Attack the Block. Toch was er een zekere overtuiging van alle partijen nodig:

“…they…cautioned me that using a comparatively less experienced (in terms of features) DoP would be a harder sell to the investors. In truth, as soon as everyone met Tom and saw his work, they were immediately as convinced as I was that he was the man for the job.”

Zijn inspiratie voor de look van Attack haalde Townend uit Escape From New York en The Terminator:

“They didn’t have the resources to relight acres of city streets, and at the time municipal lighting in the U.S. was mostly mercury vapour lamps which appear as a green blue, as opposed to sodium vapour lamps which are orange. There’s bold use of colour throughout the film, in both the production design and costume, and it made sense for the lighting to follow suit. Street lighting is artificial by definition, and Joe wanted us to push saturated colour as far as would look plausible – partly as a reaction to the historically dingy and monochrome look of low budget British film-making, and also to up the ‘fun’ quotient.”

Naast film is Townend nog steeds actief in de reclamewereld en doet hij ook videoclips. Zo is hij verantwoordelijk voor Rolling In The Deep van Adele.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , ,

Comments are closed.