Bilbo’s 48 frames per seconde

Warner Bros. Pictures

Warner Bros. Pictures

Elf jaar geleden baande ik me een weg tussen honderden nieuwsgierigen in de grootste cinemazaal van Gent om te kijken naar het meest ambitieuze filmproject tot dan toe. The Fellowship of the Ring en zijn opvolgers bleken ware kunstwerkjes en een tour de force op technologisch, narratief en cultureel vlak. Enkele jaren later was Peter Jackson 20 kilo lichter, had hij zowat de halve wereld laten kennismaken met de duistere geek-materie der orcs en halflingen en was het publiek klaar voor tal van karikaturen en kritiek op de bombastische trilogie.

Warner Bros. Pictures

Tegenwoordig reserveer je je cinemazetel een week op voorhand en hoef je geen mensen meer te tackelen voor een goeie plaats. De helft van het filmaanbod is in 3D en Midden-Aarde is te bezoeken aan 48 beelden per seconde. Peter Jackson heeft een status bereikt gelijkaardig aan die van Steven Spielberg of George Lucas en oogst een eveneens gelijkaardige dosis kritiek. Het was dus met een noodzakelijke mix van optimisme en voorzichtigheid dat ik het brilletje opzette en de dwergen op me liet afkomen.

Het verschil tussen 48 frames per seconde (high frame rate) en de traditionele 24 is merkbaar, laat daar geen twijfel over bestaan. Het beeld is veel scherper, ook tijdens actiescènes. De sterk afgetekende lagen zorgen ervoor dat diepte veel duidelijker wordt. In combinatie met de 3D-projectie wordt dit een aparte ervaring. Anderzijds lijken onze hersenen het groter aantal beelden te compenseren door de bewegingen sneller op te nemen, waardoor er vaak iets lijkt te schelen met het tempo. De scherpte van de beelden zorgt er dan weer voor dat we de kwaliteit wantrouwen. Net als in de begindagen van blu-ray en HDTV lijken de beelden wel van DV-kwaliteit of gelijkaardig.

Warner Bros. Pictures

Of het de moeite is om speciaal een ticketje te kopen voor de 48fps-voorstelling is een andere vraag. Fans van nieuwe technologie en uitzonderlijke kijkervaringen zullen er zeker van genieten en het is wel eens leuk om te zien waar het allemaal om te doen is, maar net als het filmen in 3D is de techniek nog lang niet volwassen. Voor het publiek zal het wennen zijn en voor filmmakers is het nog zoeken naar een optimaal gebruik van het potentieel. Bovendien is The Hobbit waarschijnlijk niet de ideale film om met deze nieuwigheid uit te pakken. Een spektakelfilm heeft visueel genoeg om het lijf om de aandacht van de kijker te bewaren. Wie dan naar de film gaat voor de 48fps, raakt slechts afgeleid en wie niet op de betere kwaliteit let, heeft er niks aan gehad.

Het lijkt ons dus een interessante evolutie op cinematografisch vlak, maar voorlopig niet interessant genoeg om op een andere manier naar film te kijken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , ,

Comments are closed.