The Interview: game changer voor Hollywood?

Sony Pictures

Sony Pictures

Sony is nog altijd niet bekomen van de cyberaanval van een goede maand geleden. Films (o.a. Annie), scripts (o.a. van de nieuwe James Bond-film Spectre) en persoonlijke communicatie werden toen gelekt door een bende Noord-Koreaanse hackers. Dit zorgde voor heel wat schaamrood op Sony’s wangen, herinner u hoe Angelina Jolie werd beschreven (“een minimaal getalenteerd verwend nest”). 

Maar wat het meeste pijn doet, is wat men in de geldbuidel voelt. De hackers eisten dat Sony de release van The Interview annuleerde. De dreigementen waren niet mals en Sony gaf toe: The Interview zou geen brede bioscooprelease krijgen. Op slag verloor de filmstudio enkele tientallen miljoenen dollars. De film kostte namelijk 40 miljoen, en daarbovenop werd nog eens 30 à 40 miljoen uitgegeven aan marketing (al zorgden de hackers “gratis” voor de beste reclame).

Sony

Sony liet het daar natuurlijk niet bij en zocht onmiddellijk naar alternatieve manieren om hun zuur verloren centen terug te winnen. Zo kwamen ze op een beperkte cinemarelease in kleine zalen, een 6 dollar Video On Demand verhuur en een 15 dollar koopoptie op Youtube Movies, Google Play en Microsoft Xbox Video. Apple zal de film ook op iTunes aanbieden. Zo werd The Interview plotsklaps een voor Hollywood historische testcase voor simultane bioscoop- en VOD-release.

De film bracht op die manier nog enkele stevige duiten in Sony’s zakje. De beperkte bioscooprelease zorgde voor 3 miljoen dollar, en de online release voor meer dan 15 miljoen (!). Zowat het bedrag dat Sony verwachtte op te halen tijdens het openingsweekend van de brede bioscooprelease. Een succes dus, mede doordat vele mensen de film huurden of kochten in naam van de vrije meningsuiting. Of gewoon om die druiloren van hackers een hak te zetten (yek! yek!).

The Interview werd zo Sony’s best presterende online film. Zeer interessant is het feit dat die online inkomsten niet met de cinemaketens moeten gedeeld worden. Elke cent (zelfs de rosse) gaat in Sony’s zak. Deze ketens willen graag hun exclusiviteit behouden op het vlak van filmreleases, maar dergelijk online succes zou deze traditionele werkwijze wel eens kunnen veranderen. Niet dat Hollywood binnenkort blockbusters tegelijkertijd in de cinema en online uit zal brengen, nee. Maar voor bepaalde films, die beter zouden scoren via VOD, zou een crossrelease misschien wel meer in het laatje brengen?

Wie weet krijgt deze infantiele komedie zo wel een hoofdstuk in de filmgeschiedenis. En dan wil ik de blik op Kim Jong-Uns gezicht wel eens zien. Wie laatst lacht, best lacht, Kim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , ,

Comments are closed.