China beslissend voor top of flop

Warner Bros. Pictures

Warner Bros. Pictures

De tijd dat de Amerikaanse box office toonaangevend en doorslaggevend als barometer of een film een top of flop is, ligt al ettelijke jaren achter ons. Gelukkig maar. In het verleden staarden veel producenten, acteurs en filmbonzen zich blind op de recette van het openingsweekend in Noord-Amerika. Het geluid dat de kassa daar maakte was heiliger dan elke ander kruisje of gebed.

Maar dankzij het doorbreken van het internet verdwenen al snel de filmgrenzen. Regio’s verloren aan populariteit en noodzakelijkheid. Beetje bij beetje veranderde de hele filmconsumptie. Waar we vroeger maanden braafjes moesten wachten tot de grote filmbanden met het vliegtuig de oceaan overstaken, volstaat nu een druk op de knop en zowaar kunnen we films op tal van digitale of ouderwetse manieren verslinden.

Warner

En daardoor wordt ook de internationale filmmarkt meer en meer belangrijk. Zo kan een film beschouwd worden als een flop in Noord-Amerika. Neem als voorbeeld het lichtjes tegenvallende resultaat van The Wolverine: 55 miljoen dollar. Maar in de rest van de wereld haalde de prent 86 miljoen binnen. En zo is de kostprijs vrij makkelijk terugverdiend. Hoe belangrijk die internationale markt is blijkt ook hoe Warner Bros. de resultaten afwacht van Pacific Rim in China.

In de VS is die film gebombardeerd tot een van de vele zomerflops van 2013. De film van Guillermo del Toro belandde slechts op de derde plaats tijdens het openingsweekend. Het werd zowaar voorbijgestoken door Grown Ups 2 met Adam Sandler! Rim kostte 180 miljoen, bracht in Amerika ‘maar’ tot nu toe 84 miljoen op, maar haalde internationaal wel gelukkig 140 miljoen. De schade is dus beperkt. Maar of we mogen dromen van een Rim 2 hangt af van wat de film doet in China.

Alle relatief positieve reviews hebben de Amerikanen niet naar de film kunnen lokken. Het is aan onze foto gekke medemens om beter te doen. Aan smaakmakers heeft de film geen gebrek. Je hebt de Aziatische sterren. Er zijn de reuzemonsters waar ze dol op zijn. En je hebt de robots die voor nog meer extase zorgen. Daarnaast vormt Hong Kong een belangrijke locatie in het verhaal.

Dat Rim daar scoort is niet ondenkbaar. Michael Bay’s Transformers: Dark of the Moon slorpte in 2011 145 miljoen op. En daarmee kan je al een degelijke sequel maken. Het is ook geen toeval dat heel wat films een stukje Azië importeren. Ongetwijfeld om de cinematografische meerwaarde. Maar toch een tikkeltje meer omwille van de centen. Zie naar The Dark Knight Rises, Skyfall, The Wolverine, G.I. Joe: Retaliation, The Hangover II, Resident Evil: Retribution, Fast & Furious 6 … . Azië is hét stokpaardje geworden van de afgelopen tijd na de 3D fase in filmland.

Ook de inkomsten in Brazilië en Rusland zijn van belang. Als Rim ook (goed) scoort in die landen, dan zullen de monsters en de robots strijden voor of tegen een nieuwe apocalypse. Het geluid dat we uit China ondertussen ontvangen is alvast positief. De kans is dus niet onbestaande dat een deel twee volgt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , ,

Comments are closed.