Tarantino-films zijn alternate reality sci-fi

Miramax

Miramax

What the hell? We wisten al dat weirdo filmjunkie Quentin Tarantino een ietwat aparte kijk heeft op het medium film, maar ‘alternate reality sciencefiction’? Het is een term die we nog niet vaak gehoord hebben in relatie tot ’s mans oeuvre. (Meestal blijft het bij “Racistische, over-the-top gewelddadige trash!” uit de ene hoek, en “Briljant! Geef die man een Oscar!” uit de andere hoek. De juiste hoek. Mijn hoek.)

Welnu, het heeft allemaal te maken met de connecties die de cineast heeft aangelegd tussen zijn personages, over de grenzen van zijn films heen. Zo komt in Django Unchained een outlaw voor die Crazy Craig Koons heet. Deze Craig is volgens de regisseur een voorvader van Captain Koons (Christopher Walken) uit Pulp Fiction. Het is slechts één voorbeeld van een schier eindeloze reeks connecties. Een onbeduidende gimmick volgens velen, een op briljante wijze tot stand gebracht cinematisch vlechtwerk volgens yours truly.

Het beroemdste voorbeeld van een dergelijke intercinematische connectie in het Tarantinoversum is de familieband tussen de psychopathische Vic Vega (Michael Madsen) uit Reservoir Dogs en diens broer Vincent Vega (John Travolta) uit Pulp Fiction. Er is zelfs lang sprake geweest van een Vega Brothers-prequel, waarvoor zowel Madsen als Travolta nog eens zouden samenwerken met Tarantino. Nu zijn de twee echter te oud en pafferig geworden voor een prent met een dergelijk awesomeheidsgehalte… al zou ik hoe dan ook geld willen geven om dit te zien:

Miramax/EuropaCorp

Miramax/EuropaCorp

Naast Vincent en Vic is er trouwens nog een derde, vaak vergeten Vega-broer: Virgil Vega, die zijn opwachting maakt in het door Tarantino neergepende True Romance en vertolkt wordt door de grootse James Gandolfini. (Die zag er altijd al pafferig uit, dus voor hem zou een prequel minder problemen opleveren.)

Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Het Tarantinoweb is namelijk veel consistenter dan de meesten vermoeden. Volg even met me mee: in True Romance is de heldin van het verhaal een blonde stoot genaamd Alabama, met wie Mr. White uit Reservoir Dogs nog zaken heeft gedaan. White’s collega, Mr. Blonde,  heeft het op een bepaald moment over zijn vervelende paroolofficier: Seymour Scagnetti. In Natural Born Killers worden de hoofdfiguren achternagezeten door een flik met dezelfde naam.

De Columbiaanse taxichauffeuse die in Pulp Fiction een hoop ongepaste vragen stelt aan Bruce Willis (“How does it feel to kiel a man?”) is dezelfde door moord geobsedeerde vrouw die de hoofrol speelt in het door Tarantino geproduceerde Curdled. In diezelfde prent zien we op een televisiescherm een mugshot verschijnen van de gezochte broers Seth en Richard Gecko – de twee moorddadige criminelen uit From Dusk till Dawn.

De inhoud van het mysterieuze koffertje in Pulp Fiction? Diamanten – meer bepaald de buit van het Reservoir Dogs-team. De oplossing tot dit mysterie staat gewoon in het script: de diamanten zouden aanvankelijk expliciet in beeld komen. Tijdens het draaien besloot Tarantino echter dat het leuker zou zijn om met ons hoofd te f*cken door gewoon een lampje in de koffer te stoppen.

Tarantino’s filmwereld heeft zelfs haar eigen fictieve producten. Telkens als je één van de personages een sigaret ziet opsteken, zorgt QT ervoor dat het (onbestaande) merk Red Apple duidelijk te lezen valt. In Kill Bill en zelfs in Django Unchained zien we trouwens reclameborden voor Red Apple in beeld verschijnen.

Het universum dat de cineast op deze wijze via een hoop triviale verbanden heeft gecreëerd, wordt door zijn fanbasis liefdevol het Realer Than Real World Universe genoemd: een utopische plek voor geeks als Tarantino, waar iedereen evenveel waarde hecht aan popcultuur en coole looks als hijzelf.

Miramax

Maar hoe past Kill Bill precies in het plaatje? Die geisers van bloed hadden we nog niet eerder gezien in Tarantino’s misdaadfilms, en de radicale stijlswitch van live action naar anime zou nooit gepast hebben in pakweg Reservoir Dogs.

De oorsprong van Kill Bill geeft ons een hint: Tarantino bedacht samen met Uma Thurman de plot op de set van Pulp Fiction. In die film speelde Thurman de rol van Mia Wallace. Op Mia’s avondje uit met Vincent Vega vertelt ze hem over de rol die ze ooit speelde in een afgevoerde pilot: die van messenspecialiste. Thurmans rol in Kill Bill? Eveneens een messenspecialiste.

Waar dit op neerkomt is het volgende: Mia Wallace is de actrice die The Bride speelt in een film die werd geproduceerd binnen het Realer Than Real World Universe. Dit Movie Movie Universe bestaat uit From Dusk till Dawn, Kill Bill en Grindhouse: films waar de personages van het Realer Than Real World Universe massaal naar gaan kijken in de bioscoop. Over-the-top geweld, monsterlijke creaturen, schaamteloze product placement van sigarettenbedrijven en eindeloze verwijzingen naar obscure martial arts prenten zijn de belangrijkste kenmerken van deze transcendente pulpfilms.

(Opmerking: Jackie Brown vormt een uitzondering op dit alles aangezien het de verfilming is van een roman. Het speelt zich af in het Elmore Leonard-universum.)

Maar wat is nu precies mijn punt? Tot nu toe heb ik weinig meer gedaan dan aantonen dat Quentin Tarantino al eens aan artistieke autofellatio doet. Theoretici als mijzelf zoeken echter voortdurend  naar verborgen elementen die een film potentieel beter kunnen maken. Eerder dan Tarantino’s talloze zelfverwijzingen afdoen als de  uitspattingen van een scenarist met een gigantisch ego (en dat heeft QT wel degelijk), hoop ik dus dat de man al die tijd doelbewust heeft toegewerkt naar een pointe. Een pointe die duidelijk is geworden in Inglourious Basterds – de game changer.

Inglourious Basterds – Tarantino’s eerste ‘historische’ film – kan gezien worden als een soort

Miramax

origin story van het Realer Than Real World Universe. Het is een film waarin de ondergang van het nazistische Derde Rijk in 1944 bijna letterlijk wordt bewerkstelligd door Vrouwe Cinema – QT’s grote liefde. De prent eindigt immers met een lichtjes historisch incorrecte scène waarin Adolf Hitler middenin een filmtheater tot moes geschoten wordt door Sgt. Donny ‘The Bear Jew’ Donowitz.

In True Romance komt een figuur voor met dezelfde familienaam: Lee Donowitz, filmproducer én zoon van de internationale oorlogsheld die Hitler de hel in knalde. True Romance is dan weer verbonden met Reservoir Dogs, etc. Alles maakt deel uit van dezelfde tijdlijn.

Altijd al willen weten hoe de wereld er had uitgezien als joodse Amerikanen Hitler persoonlijk op z’n bakkes hadden gegeven in plaats van hem een kans te geven om zichzelf in alle eenzaamheid door de kop te schieten? Wel, blijkt dat Quentin Tarantino zich de laatste 20 jaar heeft beziggehouden met het etaleren van die alternatieve realiteit.

In de logica van het Tarantinoversum klopt het plaatje perfect: door brutaal geweld hebben we de nazi’s overwonnen, dus wordt brutaal geweld vanaf 1944 in zekere zin verheerlijkt. Films zijn extreem bloederig, want censuur op geweld bestaat niet en het gedesensitiseerde publiek heeft haar kicks nodig. Vrouwe Cinema wordt hoog in het vaandel gedragen, want zonder de heroïsche daden van een filmcriticus (Lt. Archie Hicox), een actrice (Bridget Von Hammermark) en een bioscoopuitbaatster (Shosanna Dreyfus) sprak iedereen nu misschien Duits. Popcultuur in het algemeen heeft een belangrijke status in Amerika, waardoor onder andere de verborgen seksuele thema’s van popsongs een heilige zaak worden.

Dat gezegd zijnde kan het onmogelijk toeval zijn dat Lee Donowitz, de zoon van ’s werelds meest gevierde held, uitgegroeid is tot een cinema-mogol. (“Ga de nieuwste film bekijken van de zoon van de kerel die Hitler vermoordde – in een filmtheater!” Ik zou meteen een ticket kopen.)

Op die manier verandert zo goed als iedere prent waar Tarantino iets mee te maken heeft in alternate reality sciencefiction. Het is misschien een grote sprong om te zeggen dat de cineast al sinds het begin van zijn carrière doelbewust bezig is geweest met het creëren van een alternatieve geschiedenis, maar men mag niet vergeten dat het idee voor Inglourious Basterds al stamt van heel lang geleden. Een idee ontsproten aan het op hol geslagen brein van een prille twintiger achter de kassa van een videotheek, hopend dat hij ooit iets met camera’s te maken zou hebben.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.