Aan het woord: Nic Pizzolatto, het brein van True Detective

HBO

HBO

Drie jaar geleden had niemand nog gehoord van Nic Pizzolatto. De pen achter de nieuwste HBO-sensatie True Detective was toen nog een anonieme assistent-professor literatuur aan de universiteit van Indiana. “Ik kom uit de katholieke middenklasse van Zuid-Louisiana. Ik doceerde literatuur, en ok, ik had wel al een roman geschreven, maar had voor de rest geen enkele band met televisie. Laat staan dat ik wist hoe ik die band zou moeten gaan smeden.”

HBO

Die roman, dat was Galveston. Dit rauwe relaas van een terminaal zieke crimineel uit New Orleans on the run bleek toch interessant genoeg om op de radar van een aantal managers te komen. Bij gesprekken over een mogelijke aankoop ging het al snel ook over een eventuele adaptatie. “Ze vroegen me of ik ervaring had met het neerpennen van scenario’s. Niet dus. Ik vermoed dus dat ze wel dachten dat ik hun tijd zou verprutsen. Maar ik ben toch op hun uitdaging ingegaan. Ik wist dat dit mijn enige kans ging zijn, en dus ben ik aan het schrijven gegaan.”

Waarmee Pizzolatto zichzelf in al zijn bescheidenheid toch wel wat oneer aandoet. Zo gaf hij namelijk zijn job van docent op, verhuisde hij met z’n gezin naar LA en begon hij als een bezetene te schrijven. Soms deed hij dit zelfs in marathonsessies van maar liefst 48 uur aan een stuk, waarna hij uitgeput op de zetel in elkaar stortte om dan in zijn dromen verder te malen over zijn scenario’s en zijn personages. “Ik schreef over alles wat in me opkwam en over wat ik naar buiten moest laten komen. Eén van die verhalen werd uiteindelijk True Detective.”

HBO

En de rest is geschiedenis, zoals dan wel eens wordt gezegd. True Detective is namelijk niets minder dan het zoveelste raspaardje uit de stal van HBO. De originele thrillerreeks is melancholisch, zit vol filosofische symboliek en heeft met Matthew McConaughey en Woody Harrelson twee topacteurs op de affiche. En ja, ze speelt zich af in een misdadig en dus al vaak verfilmd milieu, maar toch weet de serie te verassen door haar focus op de twee hoofdpersonages te leggen. “Ik interesseerde me vooral in de relatie tussen die twee, en in hoe die door de jaren heen evolueerde,” aldus Pizzolatto. “Het was dus nooit de bedoeling om een zoveelste serie-moordenaarverhaaltje te gaan herkauwen.”

De reeks wordt nu al in één adem genoemd met andere moderne classics als Breaking Bad en The Wire, en men vergelijkt Pizzolatto zelfs al met scenaristen van Deadwood en The Sopranos. Niet slecht voor een academicus zonder ook maar één second televisie-ervaring. IJzer smeed je het best als het heet is, en dus tekende de scenarist ondertussen ook al voor een tweede reeks en werd besloten om ook zijn roman Galveston in filmvorm te gieten. Met ene Matthias in de hoofdrol

Wat ook bijzonder en uniek is in Hollywoodland, zelfs naar televisienormen, is dat Pizzolatto de volledige creatieve controle over zijn reeks wist te bemachtigen én te behouden.  “Ik wist dat ik True Detective nooit door iemand anders kon laten uitwerken en hield dus van in het begin voet bij stuk om de reeks volledig alleen te schrijven. Ik wou koste wat kost mijn eigen visie op papier zetten, en niet die van een mogelijke kijker of studio. Maar dat neemt niet weg dat ik toch bijna van mijn stoel viel toen HBO met mijn eisen akkoord ging. Ik was een volslagen onbekende met niets van ervaring. Chapeau dus dat ze me het vertrouwen gegeven hebben.”

Bron: The Guardian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , ,

Comments are closed.