Aan het woord: Sebastian Lelio

ABC Distribution

ABC Distribution

Voor wie, net als wij, Gloria wist mee te pikken op het laatste Film Fest Gent zal wel doorhebben waarom we dit klein pareltje de hemel in hebben geprezen. Het compromisloze – en tragikomische – portret van de 50-jarige Gloria (Pauline Garcia) wist dan ook festivals over de hele wereld te veroveren, en kaapte de prijs van Beste Vrouwelijke Hoofdrol op de Berlinale vorig jaar. We hadden een gesprek met regisseur Sebastian Lelio in Gent:

ABC Distribution

Toen ik de film zag vroeg ik me onmiddellijk af hoe iemand een personage als Gloria uitvindt? Is ze echt? Is ze gebaseerd op een kennis?

SL: Ze is niet echt. Ze is een mengeling; een Frankenstein van mensen die ik ken. Ze heeft wat van mijn moeder, haar vriendinnen, wat fictie en heel wat van Pauline Garcia zelf. Maar ik moet zeggen dat ik het geweldig vond om een film over een dame te maken. In mijn hoofd spookten enorm veel vragen daar rond: gaat het niet saai zijn? Zou het sexy genoeg zijn? De film draait rond die clichés: dames zijn saai. Dames zitten in hun ivoren toren zonder erotische verlangens. De moeder-archetype, de stoffige vrouw. Die angsten zijn logisch en ik heb ze juist als motivatie gebruikt. Gloria doorbreekt de archetype van de moeder. Ze is de moeder, je wilt haar niet in bed zien met een andere man. Maar dat is absurd. De maatschappij durft niet doorheen dit archetype te prikken. Ze heeft een leven, verlangens en spoken.

Het doorbreken van dat archetype gebeurt juist door de absurde fouten van de moederfiguur te accentueren. Was het de bedoeling om in Gloria de dunne lijn tussen komedie en tragedie te bewandelen?

SL: Ja. Ik wou een complexe film maken. Niet enkel in termen van de emoties dat het hoofdpersonage ervaart, maar ook de emotionele stadia van de kijker. Wat ons toeliet om zoiets te doen was het feit dat de camera Gloria nooit verlaat. Dat was een grootste risico ook.

ABC Distribution

Maar Gloria neemt nooit controle. Ze ondergaat vooral…

SL: Zo is het nu eenmaal. De film neemt een personage dat normaal gezien een nevenpersonage is in een andere film. Het soort personage dat haar kind uitwuift aan de luchthaven en wij, als kijker, het kind volgen. En hoewel vele scènes in Gloria omtrent anderen gaan, blijft de camera steeds op haar. Als kijker ben je dan verplicht om de wereld door haar ogen te ervaren. Maar in haar reis doorheen de film wordt ze stilletjesaan de protagonist van het verhaal. De keerzijde is dan weer dat ze de prijs hiervan moet betalen. Ze doet het goede en het noodzakelijke kwade om geluk te vinden. Wanneer ze op het einde danst, zonder bril, is ze een volwaardige protagonist geworden.

Ik ben blij dat je de bril vermeldde, want ik vroeg me af of die dikke bril al sinds het begin van de productie aan Gloria werd toegeschreven?

SL: Die bril was er al sinds het begin. Ik hou van Tootsie. Dustin Hoffman is voor mij de beste acteur ter wereld. Gloria had dus altijd een bril in mijn gedachten. Een jaar voor we draaiden, toen we make-up en kleren aan het testen waren, ging ik naar Pauline’s huis met een koffer vol brillen. Ze heeft ze allemaal uitgeprobeerd. Maar toen ze die bril opzette, was Gloria er plots. Ook voor Pauline. De bril vormt het fundament van haar personage.

ABC Distribution

Hoe ben je op Pauline Garcia als actrice gekomen?

SL: Ik ben verliefd op Pauline sinds ik 7 jaar oud ben. Ze speelde in een telenovella tijdens de Chileense dictatuur en ik had nog nooit zo iemand gezien. Ik groeide op, ging films maken en Pauline is doorheen de tijd gegroeid als een gewaardeerde actrice en scenariste. Ze had nog nooit de hoofdrol in een film gekregen, dus naast mijn kinderlijke fascinatie had ik ook een enorme nood om met haar als persoon samen te werken. Ik heb Pauline de film gepitcht voordat er een scenario was. Ik en mijn co-scenarist hadden haar uitgenodigd en uitgelegd dat we een karakterstudie wilden maken en het graag voor haar wilden schrijven. Ze was akkoord. We hebben dus het jaar erop de film geschreven met Pauline in gedachten: hoe ze beweegt, haar stem, haar charme,… De rol was op maat gemaakt. De film is dan ook een geheime liefdesbrief voor een artieste.

Er zat duidelijk een politieke laag in de film. De gesprekken over Facebook en de spirituele revolutie, de manifestatie op straat,… Kan je hier wat over vertellen?

SL: Alles is politiek. Zelfs een reclame op tv is politiek. Ik vond het dan ook belangrijk om het verhaal van Gloria te plaatsen in het huidige politiek klimaat van Chili. Het land maakt groeipijnen mee. Het is een rijk land – het rijkste land in Zuid-Amerika – met een uiterst oneerlijke verdeling in middelen. Velen zijn dat beu. Waardigheid overtreft nalatigheid. Maar om dingen te veranderen heb je energie nodig, ook omdat politiek gezien niks op één dag tijd veranderd. Zo heb je mensen die pannen tegen elkaar slaan – dat is een teken dat ze er genoeg van hebben. En in de film heb je tevens de tv, de conversaties, die manifestatie… Al die energie is een toekomstgerichte energie. Diezelfde energie komt ook in Gloria naar boven. Gloria wilt zich net als de Chileense bevolking emanciperen. Een plek vinden waaruit je gaat opereren in de wereld.

ABC Distribution

Chileense cinema staat tegenwoordig wel in de kijker en geraakt over de Atlantische Oceaan. Lelio, Sebastian Silva, Pablo Larrain,… Is er een Chileense Nouvelle Vague in aankomst?

SL: Het lijkt nieuw voor jullie, aangezien onze films nu pas internationale belangstelling krijgen. Voor ons broeit het al jaren. Pablo en ik hebben onze debuut in hetzelfde jaar uitgebracht, in 2005. Sindsdien is er een proces van groeien en leren, met de distributie die alsmaar groter wordt. No en Gloria hebben beiden een grote internationale verdeling gekregen en vormen daarom de toonbeelden van de beweging – als je het zo kan noemen. Maar ze vormen slechts the tip of the iceberg.

Ga je binnenkort iets nieuws aan deze ijsberg toevoegen?

SL: Ik ben inderdaad met iets nieuws bezig. Het is al geschreven, eigenlijk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , ,

Comments are closed.