Lawless: Q&A met regisseur John Hillcoat

Weinstein

Lawless komt bij ons in de zalen, en omdat het niet altijd de sterren van op het witte doek moeten zijn die aan het woord komen, spraken we deze keer met ééntje van achter de schermen, meerbepaald John Hillcoat, de regisseur van de film . Hillcoat mag dan nog niet meteen een belletje doen rinkelen bij het grote publiek, met The Proposition en The Road heeft hij wel al twee knoerten van drama’s op de teller staan. De Australiër begon z’n carrière als regisseur van videocilps voor onder meer Nick Cave and the Bad Seeds. De stap naar het witte doek was dan ook niet zo groot, want bovengenoemde films werden meegeschreven door Cave.

Lawless is opnieuw een samenwerking tussen de twee en belooft nu al even mooi als gewelddadig te worden als de vorige prenten van Hillcoat.

Hillcoat

Weinstein

Q: Wat trok je aan in het tijdvak waarin Lawless zich afspeelt?

A: Ik was niet persé aan het zoeken naar een film over de drooglegging. Maar ik hou wel van gangsterfilms en wou al lang eens een goede, ouderwetse Amerikaanse gangsterfilm draaien. Hierbij keek ik oorspronkelijk wel eerder naar meer hedendaagse verhalen, genre Goodfellas of The Sopranos. Toen het boek, waar we de film op baseerden, op m’n radar opdook stelde ik vast dat het verhaal ook nog kon gelinkt worden aan een ander genre waar ik een serieuze boon voor heb: de western. Het speelt zich als het ware af in een tijd waar het wilde westen op z’n laatste benen loopt en de eerste gangsters hun opwachting maken. Ook interessant en nieuw was de plaats waar de film zich afspeelt. Je verwacht een gangster eerder in de grote stad, en dus niet, zoals hier, in de bossen of op het platteland, nee?

 Q: Je bent al een tijdje met dit project bezig en kreeg ook voor het eerst een relatief groot budget ter beschikking. Hoe voelde dat?

A: Dat geld kwam er louter en alleen dank zij Shia LaBeouf. Hij was er als eerste bij betrokken en is er altijd koppig op blijven hameren om het oorspronkelijke verhaal ook effectief te verfilmen. Om het zacht uit te drukken waren de meeste studio’s niet echt happig om deze film op het platteland te draaien, een locatie die ik net uniek vond. Zij wouden de actie verplaatsen naar een stad.

Q: Maar gelukkig was er dus Shia. Hoe verliep je samenwerking met hem en vond je hem juist gecast voor zijn eerder naïeve personage?

A: Bij onze allereerste ontmoeting kon hij nauwelijks stil zitten. Ik denk dat hij het voorlopig wel even gehad had met franchisefilms en dat hij daarom letterlijk stond te springen om deze meer onafhankelijke film te maken. En ik vind hem wel juist gecast ja. Hij ziet er nog heel jeugdig uit en heeft sowieso in het echt enorm veel ontzag voor zijn mede-acteurs en dat straalt wel van hem af in zijn rol ook. En jong of niet, het is een steengoed acteur, punt. Ooit Disturbia of A Guide to Recognizing your Saints gezien? Zeker doen!

Hillcoat

Weinstein

Q: Niet alleen LaBoeuf, ook Gary Oldman, Guy Pearce en zoveel andere grote namen doen mee. Hoe geraak je aan zoveel starpower? Bel je die gewoon op, of hoe ging het casten in z’n werk?

A: Nee, niet echt. Er komt vooral een dosis geluk bij kijken. Zo werkte ik in het verleden al samen met Guy, dus dat vergemakkelijkte het contact wel. En Guy wou altijd al eens samen werken met Gary, dus die kwam dan ook min of meer gemakkelijk bij het project binnen gerold. En gelukkig maar, want voor zijn rol zocht ik echt iemand die een diepe indruk kon nalaten. En als er iemand is die dat kan…

Q: En dan heb je ook nog eens Jessica Chastain en Mia Wasikowska

A: Ja, echt ook schitterende actrices die voor een welkom evenwicht zorgden. En dan heb je de fantastische Tom Hardy nog niet eens vermeld! Ik mocht echt niet klagen van m’n acteurs…

Lawless

Weinstein


Q: Even over naar de geweldige soundtrack van Nick Cave, die je al heel lang kent. Hoe komt het dat jullie keer op keer zo schitterende resultaten neerzetten?

A: Ik ken Nick al van in m’n tienerjaren, en ik weet nog dat hij van kinds af aan, elk vrij moment doorbracht in de cinema. Ik op mijn beurt zat constant naar muziek te luisteren. Je kan dus wel gerust stellen dat we dezelfde interesses hebben. En wij zijn ook heel erg goede vrienden, dus  er zit wel een goede creatieve drive tussen ons. Elke keer als we bijna aan het einde komen van een gezamenlijk project zitten we dan ook altijd al direct volop na te denken over het volgende. We zijn van begin tot einde en van scenario tot muziek samen aan die films bezig en je merkt dan ook, dat alles één coherent geheel vormt. We pushen elkaar ook constant naar meer en beter, en we kunnen nog altijd op elkaars gezicht kijken, dus zie ik niet direct een reden om het anders te gaan doen! (lacht) (Bron: JoBlo)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.