Monteur Alan Bell aan het woord

Creative Planet

Creative Planet

De dag voor de release van The Hunger Games: Catching Fire, sprak Alan Edward Bell over zijn carrière. Bell is bekend als monteur van The Amazing Spider-Man en 500 Days of Summer. De man is geboren en getogen in Los Angeles. Zijn vader werkte in de filmindustrie en Alan was er zeker van dat hij dit niet wilde. Bergbeklimmen zag hij wel zitten, en hij werd er (volgens hem) vrij goed in. Om zijn huur te kunnen betalen, nam hij mensen mee uit klimmen. De meeste van hen serieus gestrest. Hij was niet van plan om zijn vaste beroep te maken van rotsklimmen. Daarom dat hij de job van leerling-monteur aannam onder Norman Hollyn.

Adobe

“Ik geloof dat monteren een ambacht is dat je kan aanleren. De enige manier om het te leren is het in praktijk omzetten.” Dit is zijn filosofie. Hij ziet monteren als een service-industrie. En in een competitieve industrie moet je jezelf onderscheiden van anderen. “Ik ben in dienst van het verhaal, de personages, van de studiodirecteur, van het publiek en van mezelf. Ik moet vaardigheden ontwikkelen die me toestaan dat te doen en mezelf van de concurrentie onderscheiden.” Aangezien een redactie de hele dag door veranderingen aanbrengt, sta je daar als groep het minst voor open. Dit was voornamelijk zijn ervaring bij de overgang van analoge film naar digitaal. In zijn vorderingen hiernaar realiseerde hij zich dat hij wel degelijk een onderscheid kon maken. Dit door middel van nieuwe digitale hulpmiddelen zoals Photoshop en After Effects. Terwijl hij bedreven werd met deze tools, was hij in staat zijn prestaties te veranderen. “In het begin was ik bezorgd of het wel ging werken. Maar het gaat allemaal over presteren. Ik ben op zoek naar de best mogelijke prestaties. Het kan me niet schelen als het niet overeen komt. Ik zoek later wel een manier.” Door het doen van relatief eenvoudige dingen, was hij in staat om anders verloren dingen tot iets goeds om te vormen. Evenals tijd en geld besparen. “Wat ik probeer na te streven als redacteur, is om je het ook te laten voelen”, zei hij.

Sony Pictures

Hoewel hij niet het echte VFX-werk doet, legde hij uit dat zijn vermogen veranderingen aan te brengen van onschatbare waarde is geweest. Zowel voor low-budget films, als ook voor de grotere films waar hij aan gewerkt heeft. In de Q&A-sessie sprak Bell kort over het werken met studio’s en hoe hij met de studionotities omgaat. Hij zei dat hij denkt dat de meest succesvolle redacteurs en regisseurs niet klagen over deze notities. “De meeste mensen willen een goede film maken. Je behoort niet in Hollywood als je geen collaborateur wil zijn. De studio’s zijn uiteindelijk diegenen die voor alles betalen. Soms heeft zo’n nota geen enkele zin. Als het niet zinvol is, is het waarschijnlijk omdat die persoon niet in staat is om duidelijk te verwoorden wat ze voelde op dat moment. De beste directors maken een nota en zoeken uit wat de bedoeling daarvan is. Waar het idee vandaan komt, wat onderliggend is, om dit dan toe te passen. Misschien niet tot op de letter, maar wel op een manier die de film helpt.”

 

 

Bron: Filmmaker Magazine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Comments are closed.