Trish Summerville over haar kostuums uit THG: Catching Fire

Lionsgate

Lionsgate

Zo rond kerst en nieuwjaar ben je niet alleen koortsachtig op zoek naar leuke cadeaus en naar het lekkerste eten en drinken. Een geschikte outfit zal allicht ook nog bijeengezocht worden, niet? Geheel in lijn met deze voor sommigen net iets meer zenuwachtig makende queeste leek het ons wel een leuk idee om Trish Summerville voor onze microfoon te halen. Summerville ontwierp namelijk alle extravagante kostuums voor The Hunger Games: Catching Fire. Deze costume designer is relatief nieuw in Hollywood. Voordat ze onlangs naam en faam verwierf voor haar werk in The Girl with the Dragon Tattoo werkte ze vooral in de muziek business. Dit ging van muziekclips voor Pink, Christina Aguilera of Justin Timberlake tot de kostuums gebruikt in de tournees van bijvoorbeeld Ricky Martin of Janet Jackson. De uitbundige outfits die ze hiervoor ontwierp deden haar op de radar belanden van Francis Lawrence, regisseur van Catching Fire.

Lionsgate

“Eigenlijk zit er niet zoveel verschil tussen de kostuums voor films en die voor een videoclip of een tournee”, aldus Summerville. “Ook bij deze laatste twee zit er een soort van verhaallijn die je moet zien te vertalen in je kledij.”

Summerville sloot pas vanaf het tweede deel aan bij de Hunger Games crew. Het eerste wat haar daarbij opviel was de gigantische schaal van de film. De sets waren enorm en ook de kostuums waren op z’n zachtst gezegd talrijker dan bij haar vorige film, The Girl with the Dragon Tattoo. “Gelukkig werd ik al vroeg bij dit project betrokken, nog voor het script zelfs af was. Op die manier bleef er voldoende tijd over om op één  lijn te komen met de visie van de regisseur. Het is tenslotte hij die bepaalt hoe de film er in zijn geheel zal uitzien. En dan heb ik het niet enkel over mijn afdeling, maar ook over die van de decors en over het algemene kleurenpalet van de film. Als bijkomende voorbereiding keek ik bovendien nog eens naar de eerste film en las ik ook het boek van het vervolg.”

Lionsgate

In dat boek ontdekte ze alvast dat er meer aandacht naar kledij zou gaan dan in het eerste deel. “Langs de ene kant kwamen de regisseur en ik overeen dat we, als gevolg van de steeds heviger wordende opstand voor een donkerder en meer dramatisch kleurenpalet wilden gaan. Tegelijk konden we voor de bewoners van de Capitol nog meer over the top gaan dan daarvoor. Het zijn stuk voor stuk stuk fashionistas, verslaafd aan de laatste nieuwe trends. Ook bij Peta en Katniss tenslotte konden we hun persoonlijk evolutie vertalen in hun kledij. Dankzij hun status van overwinnaar hebben ze na deel één toegang tot een meer uitgebreide garderobe.”

Of Catching Fire kans maakt op de Oscar voor beste film valt te betwijfelen. Die eer gaat allicht naar meer serieuze films à la 12 Years a Slave. Trish Summerville daarentegen mag wel hopen op een beeldje. Haar werk voor deze film ziet er niet alleen  fantastisch uit, ze zit daarmee ook in een categorie waarbij het niet altijd diezelfde serieuze films zijn die met een prijs aan de haal gaan. Denk maar aan bijvoorbeeld Priscilla: Queen of the Desert; allesbehalve oscarmateriaal, maar deze film won toch maar mooi de Oscar voor beste kostuums!

Bron: Thompson on Hollywood
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , ,

Comments are closed.