4D: allen daarheen of niet?

"3D brilletje"

Matt Neale/ creative commons

3D bestaat nog niet zo gek lang of de industrie werkt aan een opvolger. U raadt het al: 4D! Waarschijnlijk omdat 3D niet het grote succesverhaal is geworden waar Hollywood op gehoopt had. 3D doet de box office  niet spectaculair stijgen, maar is wel entertainend voor actiefilms. Denk maar aan The Avengers (alhoewel dat ook gewoon een hele goede film is punt.)

Het nieuwste middel om zieltjes naar de cinema te lokken komt uit Zuid-Korea.  Wie kickt op de geuren van popcorn en chips tijdens een bioscoopbezoek krijgt in de toekomst meer van dat…  Volgens de L.A. Times, is het filmbedrijf CJ Group een deal aan het afronden met cinema’s uit Amerika om maar liefst 200 4D theaterzalen te bouwen en dit binnen de volgende 5 jaar.  Los Angeles, New York zijn de eerste steden waar je in 4D-films zal kunnen bekijken.

En wat is er zo bijzonder aan 4D hoor ik je al vragen. Wel, het is niet de eerste maal dat men zich daar aan waagt. Robert Rodriguez, deed het al voor met de film Spy Kids: All the Time in the World.  In deze film werkte hij met het zogenaamde Aromascope. Het publiek kon geuren en aroma’s ruiken  door op een kaartje te krabben. En dat is toch iets ander dan stoelen die meebewegen met actiescènes, flitsende lichten en rook en wind die jouw richting komen uitgewaaid. Het doet een beetje denken aan een pretparkattractie.

4D slaat blijkbaar al aan in steden als Seoul en Mexico City. De hoop is dus  dat de Amerikaanse markt gaat volgen en bereid zal zijn om 8 dollar bovenop de reguliere prijs te betalen. Maar is dit wel zo? De algemene opinie is dat zelfs 3D weinig meerwaarde biedt aan de filmervaring en bovendien  duur uitvalt… . Het valt dus af te wachten hoe spectaculair deze 4D-ervaring zal zijn en aldus de moeite loont om extra voor te betalen…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , ,

Comments are closed.