5 lessen voor 2013

S.H.I.E.L.D.

Marvel

The Hollywood Reporter heeft 5 lessen voor de (Amerrikaanse) filmindustrie die ze best in het achterhoofd houdt voor het jaar 2013. De filmopbrengst mag dan wel rond de 10,8 miljard liggen, beter kan het altijd. In Noord-Amerika steeg het bioscoopbezoek met zo’n 6 procent. Die meeropbrengst heeft in vergelijking met het recordjaar van 2009 (10,6 miljard) zo een reden. Die reden heten: The Avengers, The Dark Knight Rises en Skyfall. Maar naast die hits waren er ook films die zwaar onder de verwachtingen hebben gepresteerd: John Carter en Battleship. Hoe beter de kwaliteit, hoe beter de massa de weg naar de bioscoop zal vinden, is dan ook de logische conclusie. Deze volgende 5 lessen of regels ondersteunen deze vaststelling:

1. Zorg voor niet teveel kerstcadeaus

Tussen 14 en 25 december werden er in Amerika maar liefst 9 films uitgebracht waar flink wat geld mee was gemoeid. Dat zijn 3 tot 4 films meer dan de andere jaren. Er zijn dan ook duidelijke winnaars en verliezers. Hadden reden tot juichen: The Hobbit: An Unexpected Journey, Les Miserables en Django Unchained. De anderen zijn haast niet het vermelden (en het bekijken) waard. Ook de ‘typische’ eindejaarskomedies vielen niet in de smaak.

2. Sterren verliezen macht en kracht

Tom Cruise scoorde behoorlijk met zijn Jack Reacher. Maar de inkomsten liggen toch onder de verwachtingen. Zeker met het oog op een potentiële franchise. De trein sputterde ook langst alle kanten voor de heilige drievuldigheid: Johnny Depp, Tim Burton en Danny Elfman. Dark Shadows kostte 150 miljoen dollar zonder de hele marketing erbij. Maar in de VS haalde de film slechts 79,7 miljoen en internationaal 159,4 miljoen. De heren hebben betere tijden (en films gemaakt). Het tijdperk van Adam Sandler lijkt (eindelijk) voorbij. Maar er zijn nog sterren die wel volk kunnen lokken zoals Will Smith en zijn MIB3. Een kleine voetnoot hierbij is dat een ongezonde dosis hype een doorslaggevende factor is en zal blijven in het kassasucces.

3. Internationaal is de boodschap

Of ze het daar in Amerika ooit gaan leren is de vraag, maar internationaal denken is nog meer dan andere jaren van groot belang. Films scoren wereldwijd veel beter dan in Amerika. Ice Age 4: Continental Drift haalde bijvoorbeeld 82% van de opbrengsten (zo’n 875 miljoen dollar) in de rest van de wereld. China is een belangrijke afzetmarkt geworden. De heruitgave van Titanic in 3D bracht daar zo’n 150 miljoen op. Verhaallijnen verhuizen ook van het thuisland naar dat land en de gehele regio. Een belangrijk gegeven is dat een film niet noodzakelijk moet scoren in Amerika om groot te worden. The Intouchables haalde wereldwijd 420,8 miljoen, slechts 10,1 miljoen daarvan kwam uit Amerika. De film scoorde zelfs beter dan Snow White and the Huntsman.

4. Het publiek wordt meer volwassen, anders en rijper

Drama’s als Lincoln en Argo tonen nog maar eens aan dat het publiek goesting en nood heeft aan dergelijke intelligente films. Zelfs het succes van Skyfall, ondertussen goed voor meer dan 1 miljard aan opbrengsten, kan je toewijzen aan een ouder publiek. Ook de samenstelling van de Amerikaanse populatie is doorheen de jaren veranderd en dat is iets waar meer aandacht voor moet zijn.

5. Wees waakzaam met recyclage

Studios hebben in 2012 geprobeerd jongeren warm te maken voor films en series uit het verleden. Helaas weinig succesvol. Battleship, John Carter en Dark Shadows zijn daarvan het resultaat. Beter verging het met de komedie 21 Jump Street met dank aan het duo Channing Tatum en Jonah Hill. Grootste cinema was het niet, maar het viel wel in de smaak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Comments are closed.