Aan het woord: Anderson over Pompeii

Entertainment One Benelux

Entertainment One Benelux

Bijna iedereen kent de verwoesting die in 79 na Christus het stadje Pompeii, in wat nu de provincie Napels heet, trof. De brieven van Plinius de Jongere, zoon van (verrassing) Plinius de Oudere en letterkundige/politieker, gaven de furieuze chaos weer die deze stad trof. De uitbarsting van de Vesuvius, die vandaag vele toeristen aantrekt, was een van de grootste natuurrampen in de Romeinse geschiedenis. Vandaar dat menig student in het middelbaar dit tragische voorval kent uit lessen geschiedenis of Latijn.

Zij die nood hebben aan een opfrissing van hun kennis, kunnen momenteel naar de Belgische cinema’s. Daar speelt immers Paul W.S. Andersons Pompeii. De film vertelt een liefdesverhaal in het kader van deze fenomenale natuurramp. Supercalifragilistic bezorgt je alvast enkele brokken breinvoer. Anderson is zo vriendelijk om in zijn kaarten te laten kijken en gunt vriend (en vijand) een blik achter de schermen. Hier zijn alvast enkele weetjes.

Zo was historische correctheid voor Anderson van groot belang, al waren hun bronnen niet altijd de meest recente.

We relied on the letters of Pliny the Younger, who wrote very eloquently on what happened in Pompeii. What he wrote was so fantastical that his writings were discredited for quite a while because the Romans didn’t really understand what a volcano was.

En misschien maar goed dat Anderson zich baseerde op de geschriften van Plinius de Jongere. Zijn brieven zijn immers voor velen de eerste kennismaking met de vernietiging van Pompeii. Desalniettemin lag er ook recenter onderzoek aan de basis van de film.

Every time you see an aerial shot of the city, or anytime you see a shot of the volcano, that is based on real photography. Say it was a shot of the city; we would do a real helicopter shot over the ruins of the city so that we knew we were getting the layout of the city correct. Then we would project a computer-generated image over the top of the real photography. That is how we got the architecture of the city precise.

Entertainment One Benelux

Zowel het stadsplan als de vulkaan (en diens uitbarsting) baseerde W.S. Anderson op recente foto’s van de sites. Alleen zo kan je, aldus de regisseur, de correcte weergave vinden van de stad en de bron van diens destructie. Anderson wou klaarblijkelijk een zo goed mogelijke representatie van de stad en de vulkaan, zowel in historisch als wetenschappelijk perspectief. Daarnaast licht de regisseur ook een tipje van de sluier over (de historische correctheid van) zijn personages.

Although all of the characters in the movie are fictional characters, each character is inspired by one of the famous plaster casts from Pompeii. The African gladiator is a very famous plaster cast. It is based on this man who is cowering in terror. [The main] characters are very much based on the twin figures of the lovers who are probably the most famous of the figures of Pompeii.

Zoals velen onwaarschijnlijk weten, herbergt Pompeii momenteel vele gipsen afgietsels van de Romeinen die bij de uitbarsting om het leven kwamen. Zo baseerde Anderson zich onder andere op het afgietsel van de Afrikaanse gladiator (gespeeld door Adewale Akinnuoye-Agbaje), terwijl het koppel Milo (Kit Harington) en Cassia (Emily Browning) gebaseerd is op de afbeelding van een knuffelend koppel.
En zo weten we ineens ook waar Andersons zijn mosterd haalde voor de film.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Comments are closed.