Alan Parker opent Filmfestival van Brussel

Brussels Film Festival

Brussels Film Festival

 

De Brit Alan Parker opent het Brussels Film Festival (www.brff.be) dat dit jaar loopt van 6 tot en met 14 juni in de gebouwen van Flagey en het Brusselse filmmuseum Cinematek.

Na een opgemerkt debuut met Bugsy Malone (waarin een piepjonge Jodie Foster een gangsterliefje speelt) bouwde Parker een carrière uit die alterneerde tussen een tweetal genres: musicals – evenwel in zeer diverse vormen – en harde drama’s.

Zijn doorbraak bij het grote publiek kwam er in 1980 met Fame, waaruit nadien een succesvolle televisiereeks groeide. Hij wendde zich opnieuw tot muzikale inspiratiebronnen voor Pink Floyd:The Wall en in de late jaren negentig voor de verfilming van Evita met Madonna en Antonio Banderas in de hoofdrollen.

De meeste faam verwierf de voormalige copywriter echter met een aantal bikkelharde drama’s zoals Midnight Express, Birdy en het ijzingwekkend sterke Mississippi Burning met Gene Hackman en Willem Dafoe. Een buitenbeentje was de briljante neo-noir Angel Heart waarin Robert De Niro met satanisch genoegen de mysterieuze manipulator speelt die detective Mickey Rourke een onmogelijke opdracht geeft. Angel Heart werd vooral berucht omwille van de gewaagde erotische scène waarin Rourke en Lisa Bonet een stoeipartij larderen met kippenbloed . Bonet was toen één van de sterren van de populaire familiereeks The Cosby Show en de producers konden niet echt lachen met haar uitspattingen op het witte doek.

Twentieth Century Fox Corporation

Twentieth Century Fox Corporation

Grauwe dramatiek en de voorliefde voor muzikale invalshoeken vonden elkaar in de film die Parker meebrengt voor een Masterclass in Cinematek en die misschien wel zijn grootste verwezenlijking is : The Commitments. Deze late variant op de Britse kitchen sink-cinema in de traditie van Ken Loach, brengt het verhaal van een werkloze jongeling die beslist een soulband op te richten en daarvoor allerlei kleurrijke figuren aantrekt uit zijn omgeving. De beelden van de achterbuurten van Dublin worden doorspekt met krachtige, bijtende soul, waardoor een opmerkelijke symbiose ontstaat tussen beeldritmiek en muziek.

Zelfs voor wie niet van plan is naar Brussel af te zakken voor één van de vertoningen, vormt de komst van Parker misschien uitgelezen kans om het oeuvre van de man te herontdekken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.