Bafta versus Oscar

Adele

MGM/EON

De BAFTA’s versus de Oscars. Qua naambekendheid steekt een Oscarbeeldje alle concurrentie ruimschoots voorbij. Het is ook het hebbeding bij uitstek voor mensen die werkzaam zijn in die grote filmwereld. Maar is dat allemaal niet wat relatief. Tenslotte is het ‘maar’ een beeldje. Okay, eentje waaraan veel geld en faam gekoppeld wordt en waarmee je zekerheid hebt dat je de filmgeschiedenisboeken haalt. Maar dat is vooral cultureel en industrieel gegroeid.

Minder bekend bij het grote publiek, maar van een zelfde kwaliteit en waarde zijn de Britse BAFTA’s. Het verschil ligt vooral in het feit dat de Amerikaanse industrie met hun Oscars maar al te graag zoveel mogelijk Amerikanen nomineren (of films gemaakt met Amerikaanse dollars) en de Britten met hun BAFTA’s dan weer vooral talent van eigen bodem de hemel inprijzen. Dat zie je ook als je de nominaties voor beide prijzen bekijkt en analyseert. Ieder mug zijn ding.

Dreamworks

De meest interessante van de twee vind ik persoonlijk de BAFTA’s omdat die academy niet noodzakelijk plat alle andere nominatielijstjes volgt. Films die thuishoren in de categorie van meerwaardezoeker kan perfect naast films die gericht zijn op de popcornfanaten. Dat zie je ook in de nominaties. Populair is voor de BAFTA’s geen vies woord, iets wat de academy van de Oscars nog altijd wat moet eren. Maar naar beiden kijken doe ik ook dit jaar met veel plezier.

Wat zijn nu de opvallenste genomineerden of niet-genomineerden dit jaar dat deze twee prijsbeesten betreft:

De schockgolf was ongetwijfeld groot bij de aankondiging van de Oscarkandidaten onder de regisseurs. Zo moeten Kathryn Bigelow, Ben Affleck, Tom Hooper en Quentin Tarantino het zowaar zonder nominatie stellen. Affleck en Bigelow zijn wel genomineerd bij de BAFTA’s, Spielberg niet. Het is van Driving Miss Daisy geleden dat een film werd uitgeroepen tot beste film bij de Oscars zonder dat de regisseur tenminste een nominatie had gekregen. De kansen zien er dus goed uit voor de drie andere films: Lincoln, Silver Linings Playbook en Life of Pi wiens regisseur wel een nominatie kregen. Alleen al door de genomineerden in deze categorie hebben juryleden van de Oscars toch een breuk gemaakt met het verleden. De Oscars volgen dit jaar niet prat de namen en films van The Directors Guild en Screen Actors Guild.

Weinstein

Het Franse The Intouchables moet het zowaar zonder een BAFTA en Oscarnominatie stellen. Al ruime tijd was er sprake dat The Master ook een van de films zou zijn met de meeste nominaties. Maar neen. Het zijn er amper 3 geworden voor de Oscars en 4 BAFTA’s. Wel in de belangrijke categorieën van acteur en actrice. En over actrices gesproken. De nominatie van Jacki Weaver voor Silver Linings had niemand durven dromen of denken. Door haar nominatie vielen tal van kandidaten uit de Oscarboot (Nicole Kidman, Judi Dench, Maggie Smith,…). Marion Cottilard staat wel op de lijst van de Britten. Al even verrassend is de nominatie van The Pirates! Band Of Misfits als potentiële Oscarwinnaar. Really!!?!! Gelukkig hebben de Britten dan nog enige verstand of respect. Prachtig is de dan weer de erkenning van Beasts of the Southern Wild bij de Oscars (en amper bij de BAFTA’s) maar de muziek die de film naar een hoger niveau tilt moest het dan weer stellen zonder nominatie. It’s a strange and crazy world.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , ,

Comments are closed.