De Product Placement Awards gaan naar!

Paradiso

Paradiso

Naast de Oscars bestaat er nog een hele verzameling aan andere awards dat een film in de wacht kan slepen. Denk maar aan de Golden Globes, de BAFTA‘s, de European Film Awards, die van de Berlinale, de Razzies (ja, ook dat is een award) en ja, ook de Product Placement Awards bestaan.

Product Placement is, voor zij die de term niet kennen, eigenlijk niets minder (of meer) dan het ‘toevallig’ in beeld laten komen van een merk, product, etc. Denk aan de Nike schoenen van Marty McFly en  de Aston Martin van James Bond. Hoe meer je erop let, hoe meer het opvalt (en hoe meer het kan irriteren).

De winnaars van de Product Placement Awards zijn erg divers, wat dan weer aantoont dat zowat iedere film door deze marketingstrategie aangetast is. Een kort overzichtje van enkele winnaars:

  • Pain & Gain haalde de award voor ‘Achievement in Product Placement in a Single Film’ binnen: met niet minder dan 39 verschillende merken die in de film aan bod kwamen, schoten zij de hoofdvogel af.
  • Ook de Oscargenomineerde film Philomena kreeg een award toegereikt. Het Ierse biermerk Guinness speelt immers een wel erg prominente rol in de film.
  • De award voor slechtste product placement werd toegereikt aan The Secret Life of Walter Mitty. De tienerversie van Walter Mitty werkt in een Papa John’s restaurant in New Jersey rond 1965. Kenners beweren dat dit echter onmogelijk is, vermits Papa John’s de deuren voor het eerst opende in 1984… In Indiana.

    Paramount Pictures

  • Ook Anchorman 2 viel in de prijzen. Ron Burgundy & co. haalden immers de ‘Forrest Gump Award for Achievement in Reverse Product Placement’ (waarbij een namaakmerk in de film een echt merk wordt), de award voor ongewilde Product Placement (wanneer Burgundy uitschreeuwt dat BP de beste vriend van de natuur is) en die  voor ‘Best Off-Screen Supporting Product’ binnen. De laatste kregen ze toegereikt omwille van hun samenwerking met Dodge, waarbij de verkoop van de Durango (één van Dodge’s modellen) met een verbazingwekkende 40% steeg.
  • Ook Disneys Frozen viel in de prijzen. De makers baseerden zich immers voor Arendelle op Noorwegen, waardoor de interesse van toeristen in het land steeg. Zij kregen dan ook de prijs voor grootste impact.

En zo komen we tot twee vaststellingen: allereerst lijken ze daadwerkelijk voor alles een award te hebben en daarnaast blijkt nog maar eens hoe hard films doorspekt zijn met merken en producten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , ,

Comments are closed.