Festival van de Franstalige Film: 28e editie (2)

O’brother

O’brother

De 28e editie van het Internationaal Festival van de Franstalige Film (FIFF) loopt van 27 september tot 4 oktober 2013. Elk jaar stelt het Festival van Namen om en bij de 150 films voor uit alle hoeken van de francofonie, van Frankrijk tot Quebec, inclusief Roemenië, Afrika, Libanon, Zwitserland, Viëtnam en België. Als vaste stek van de Franstalige film nodigt het FIFF filmprofessionals uit de hele wereld uit voor workshops, colloquia en ontmoetingen waardoor nieuwe films het daglicht kunnen zien. Namen staat dicht bij haar publiek dankzij de FIFF pass. Die geeft het publiek de gelegenheid om aan een democratische prijs een rijke, gevarieerde, toch vaak miskende cinema te ontdekken.

Vorige keer stelden we al drie films voor, dit zijn de volgende drie.

HENRI van Yolande Moreau (Frankrijk/België)

Henri, een vijftigjarige man van Italiaanse origine, heeft samen met zijn vrouw Rita een klein restaurantje: «La Cantina». Als de klanten terug naar huis zijn, vult Henri zijn dagen met Bibi en René, twee tooghangers. Samen drinken ze bier en praten ze over hun gedeelde hobby: duiven melken. Wanneer Rita sterft, voelt Henri zich verloren. Hun dochter Laetitia stelt aan Henri voor dat hij wat hulp vraagt voor in het restaurant van een « witte vlinder », de benaming van de inwoners van een instelling voor mentaal gehandicapten in de buurt. Rosette is een van hen. Ze is opgewekt, vriendelijk en ziet het goede in de mens. Haar handicap is licht; ze is gewoon een beetje ‘vreemd’. Ze hunkert naar liefde, seksualiteit en normaliteit. Met de komst van Rosette krijgt het leven van Henri een nieuwe draai.

SDEROT, SECONDE CLASSE van Osvalde Lewat (Frankrijk/België/Kameroen)

De filmschool van Sdérot, opgericht door een oud-soldaat van het Israëlische leger, op twee kilometer van de grens met Gaza. Sdérot is een school die model wil staan voor integratie, het samenleven van alle gemeenschappen die in Israël bestaan.  Een microkosmos, een sociologisch laboratorium van Israël, waar ideologieën en complexe, tegengestelde politieke stellingen met elkaar in aanraking komen…  Het is de plek van een culturele geopolitiek die de lijnen poogt in beweging te brengen… Een ruimte die, zo goed en zo kwaad als het kan, er in slaagt vorm te krijgen door dicht bij het dagelijkse leven aan te leunen van joden, islamisten, christenen, Palestijnen, Israëli’s, radicale linkse of ook ultranationalistische strekkingen…

LA TENDRESSE van Marion Hänsel (België/Frankrijk/Duitsland)

Frans en Lisa zijn vijftien jaar geleden gescheiden, maar ze treffen elkaar opnieuw voor een tweedaagse reis om hun zoon op te halen die in het ziekenhuis ligt na een ernstig skiongeluk. Wat voelen ze nog voor elkaar: onverschilligheid, wrok of jaloezie? Of ontstaat er misschien een verstandhouding, vriendschap, of wie weet, liefde? Deze roadmovie, die ons meeneemt van Brussel naar de top van de Alpen, laat ons kennismaken met twee goudeerlijke mensen voor wie we alleen maar tederheid kunnen voelen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , ,

Comments are closed.