Is Man of Steel opgeklopte hype?

Man of Steel

Warner

Don’t Believe the Hype rapten de hiphopprofeten van Public Enemy in 1988 al. Wijze woorden. De hype van 2013 is Man of Steel. Het moet van Snakes on a Plane geleden zijn dat we zo doodgegooid werden met promotie- en adverteertrukken van de foor. De verwachtingen liggen dan ook torenhoog. De geschiedenis leert dat dergelijke verwachtingen zelden uitkomen. Vraagt dat maar aan al wie in 1999 teleurgesteld de bioscoop verliet na jaren uitkijken naar Star Wars: Episode I: The Phantom Menace.

This Year… From Zack Snyder, director of Watchmen & 300 

…and producer Christopher Nolan, director of The Dark Knight Trilogy…

Warner

Zelden werd de naam van een producer zo overduidelijk aan een film gelinkt. Regisseur Zack Snyder levert het visuele testosteron. Christopher Nolan tekent voor het inhoudelijke intellect. De promotrein mist alvast zijn effect niet. Superman heeft me nooit echt kunnen warm maken. Tot nu. Nolan heeft immers een ongeziene magic touch.

De cast bulkt ook van goed volk. Russell Crowe en Kevin Costner hebben elk een Oscar boven de open haard staan. Al weet je nooit of Crowe de zijne inmiddels niet heeft ingeruild voor een krat Schultenbräu bij de slijterij. Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane en Laurence Fishburne zijn samen goed voor 7 Oscarnominaties. Wandelende oerkracht Henry Cavill ziet er dan weer uit alsof hij 10 Brandon Rouths (de slapjanus die de rode cape aantrok in Superman Returns) tussen zijn sneden roggebrood legt bij het ontbijt.

My son was in the bus! He saw what Clark did!

Zelden werden er ook zoveel trailers op het publiek losgelaten. Het youtube-account van Warner Bros. telt, teasers inbegrepen, 16 trailers. 16 godbetert. Zelden leken blockbustertrailers ook zo veelbelovend. Voor het eerst zag ik geen idiote kneus met een rode onderbroek over zijn spandex getrokken, en een knoert van een Kryptonietfobie. Mocht ik een JIM-TV coryfee  zijn, ik zou zelfs zeggen “Superman heeft ditmaal een beetje een edgy kantje.” Maar trop, c’est trop. Het beste bewijs is de laatste trailer, die wegdeemsterende gsmgigant Nokia exclusief mocht verspreiden. De clip heeft meer weg van een chronologische samenvatting in 2 minuten en 14 seconden, dan een trailer.

You’re not just anyone. One day, you’re going to have to make a choice. You have to decide what kind of man you want to grow up to be. Whoever that man is, good character or bad, it’s going to change the world.

Warner

Alleen wie afgelopen maanden onder een stuk Kryptoniet verscholen zat, merkt niet dat Man of Steel de zomerblockbuster van 2013 moet worden. Tegelijkertijd heerst er in de wereld van de zevende kunst een ijzeren wet: dat geen filmgenre zo de kiem van de financiële flop in zich meedraagt, als de zomerblockbuster. Om in het superheldengenre te blijven: Catwoman, uitgebracht in juli 2004, kostte 100 miljoen dollar. De film bracht 40 miljoen op. Geen schaars geklede Halle Berry die het verlies van 60 miljoen kon verzachten.

Een dergelijk financieel fiasco moeten de makers van Man of Steel niet vrezen. Want grappig genoeg heeft de film al 170 miljoen Amerikaanse pietermannen opgestreken, alvorens er überhaupt één ticketje verkocht is. Daarmee klopt Man of Steel de vorige recordhouder The Dark Knight Rises. Deze stak 150 miljoen aan reclame-inkomsten in de zakken, alvorens effectief  in de zalen te draaien.

Ter vergelijking, het budget van Man of Steel is 225 miljoen dollar. In The Dark Knight Rises kroop 250 miljoen. De film bracht uiteindelijk meer dan 1 miljard op. Een kleine rekensom maakt duidelijk dat een groots opgezet superheldenspektakel een cashkoe van jewelste kan zijn. Maar wat zegt dat over de filminhoud?

My father believed that if the world found out who I really was, they’d reject me… out of fear. He was convinced that the world wasn’t ready. What do you think?

Warner

Poen scheppen en filmkunst maken gaan lang niet altijd samen. Het is niet omdat Warner Bros. nu al een geldpakhuis bouwt voor de opbrengst van de reclame-inkomsten en toekomstige ticketsverkoop, dat we onze pegels aan een meesterwerk zullen geven. The Hobbit: An Unexpected Journey leverde de studiobobo’s bijvoorbeeld ook aardig wat contanten op, maar stelde een hoop critici inhoudelijk teleur.

Nolans Batman-triptiek, The Dark Knight in het bijzonder, vormt dan weer een perfect voorbeeld van hoe winst maken en degelijke cinemastiel hand in hand kunnen gaan. Ook The Avengers, gemaakt met 220 miljoen briefjes met ome George Washington op, en goed voor anderhalf miljard, is een perfect voorbeeld van de wankele evenwichtsoefening tussen centen cashen en straffe blockbustercinema. Moge Man of Steel een gelijkaardig pad volgen. Zo niet, hoop ik dat Nolan twee keer nadenkt alvorens hij zijn naam nog eens zo te grabbel gooit.

De hogergenoemde exclusieve Man of Steel-trailer van Nokia is hieronder te zien. Zelden zo een spoilerfest gezien. Achteraf dus niet komen miepen als er hierna geen verrassingen meer in de film zitten. De review leest u alvast binnen een kleine week hier op supercalifragilistic.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.