Romy Schneider in Caermersklooster

Romy Schneider

Eva Sereny/Camera Press/Festival Gent

Elk jaar kan je in het Caermersklooster terecht voor een expositie rond het Filmfestival van Gent. Dit jaar is dat niet anders. Op initiatief van en in samenwerking met het Filmfestival Gent, presenteert de Provincie Oost-Vlaanderen de tentoonstelling Romy Schneider. De expo, georganiseerd door de Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen, Berlijn gunt een intieme kijk in de carrière en het tragische persoonlijke leven van dit icoon van de Europese cinema. Ze loopt van 12 oktober 2012 tot 13 januari 2013 in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

Beta Film

Precies dertig jaar geleden overleed Romy Schneider. Schneider werd geboren in Wenen. Na een Duitse en een korte internationale carrière werd ze de grootste actrice uit de Franse cinema van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. De expo Romy Schneider werpt een bijzondere blik op het icoon Romy Schneider. Ze was een vrouw getekend door succes en tragedie, zowel op professioneel vlak als in haar privéleven. Curator Daniela Sannwald doet dit aan de hand van archiefdocumenten, foto’s, originele filmposters, oude magazines, getuigenissen, juwelen, persoonlijke herinneringen aan regisseurs, partners en aanbidders, onuitgegeven brieven, scenario’s, kostuums, verzamelobjecten, filmfragmenten etc.

Een van haar biografen schreef:

“Ze zoekt altijd haar toevlucht in een rol als het haar slecht gaat. Want ze weet dat wanneer ze anderen en daarmee ook zichzelf iets wijsmaakt, haar spelenderwijs alles lukt wat haar in het ware leven mislukt.”

Homescreen

Romy Schneider oogstte een mondiaal succes als de sprookjesprinses Sissi. Later bevrijdde met zeer veel moeite van dit mierzoete imago te bevrijden door de ene briljante karakterrol na de andere in de Franse cinema. Haar relaties met mannen waren problematisch. Ze werd in haar leven geconfronteerd met een reeks tegenslagen en tragedies met als droevig dieptepunt het verongelukken van haar zoon David, gespietst op een hek waar hij overheen wilde klauteren. Ze heeft net geen zestig films op haar palmares als ze in haar Parijs’ appartement dood wordt aangetroffen. Bijna alle krantenkoppen suggereren dat het om zelfmoord gaat, maar de wetsdokter constateert dat het om een “natuurlijke dood, veroorzaakt door hartstilstand”. Natuurlijke dood? Alain Delon die afscheid komt nemen van de actrice met wie hij ooit ‘het mooiste paar uit de Franse cinema’ vormde, beweert “c’est le coeur d’une mère qui a laché”.

Cinemien

Haar beroemdste films naast de Sissi-trilogie (1954-1956, Ernst Marischka) zijn onder andere Boccaccio ’70, The Trial, The Cardinal en La Piscine.

Volgens artistiek directeur Patrick Duynslaegher is Romy Schneider echter het aangrijpendst en op haar mooist in de vijf films van haar ‘huisregisseur’ Claude Sautet: Les Choses de la vie (1969), Max et les Ferrailleurs (1970), César et Rosalie (1972), Mado (1976) en Une Histoire Simple (1978).

“In de vijf films die ze met Sautet maakte gaat het inderdaad om simpele verhalen over de dingen des levens. Schneider doet hier wat haar als actrice zo groot maakt: ze verheft alledaagse emoties en handelingen tot iets nobel, transformeert het ordinaire tot iets uniek, het banale tot iets sterk, het doodgewone tot iets allerbelangrijk.”

(Bron: Filmfestival Gent)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , ,

Comments are closed.