The Zero Theorem krijgt poster én statement

MediaPro Studios

MediaPro Studios

The Zero Theorem werd hier eerder al voorspeld als een mind fuck van een film, en afgaande op de kleurrijke, maar toch lichtjes bizarre foto van hierboven (waarin je een kaalgeschoren Christoph Waltz kan herkennen), zal die voorspelling hopelijk ook uitkomen. Theorem is namelijk het volgende geesteskindje van Terry Gilliam, en van dit prettig gestoorde heerschap verwachten we gewoon niet anders. Ook de pas vrijgegeven poster (zie hieronder) loopt over van de excentriciteit.

THINKFilm

Chapeau toch voor Gilliam dat hij, los door alle zichzelf recyclerende blockbusters heen, steeds zijn koppige zelf blijft. De regisseur van dienst in de heerlijk absurde Monty Python-kliek has come a long way ondertussen, maar afgezien van een uitzonderlijk commerciële knieval naar Hollywood in de vorm van The Brothers Grimm, maakte Gilliam louter en alleen films die over-duidelijk zijn eigen stempel droegen. Denk bijvoorbeeld aan het minder bekende Tideland, waarin een aan haar lot overgelaten meisje moet zien te overleven in een gruwelijk en desolaat landschap. Dankzij haar levendige verbeelding weet ze toch haar plekje te vinden tussen allerlei bizarre en schrikwekkende personages. Zou het om een poëtische autobiografie kunnen gaan?

The Zero Theorem leunt naar alle waarschijnlijkheid meer aan bij z’n eerder dystopische prenten Twelve Monkeys en Brazil, waarin een rooskleurig leven onbestaand lijkt en er van vrije wil maar weinig sprake is. Denk 1984, maar dan net iets psychedelischer. Wat ons meteen bij die andere constante in Gilliams carriëre brengt: de man zegt al dan niet metaforisch waar het (verdomme) op neerkomt. Zo maakte hij Brazil in een periode waarin nog volop ene Lady Thatcher’s ijzeren wil regeerde. Vandaag zijn wij (Westerlingen) min of meer vrij om te doen en te laten wat willen. Maar zijn we dat werkelijk? Kunnen we nog zonder onze Facebook-updates? En zij wij het wel die bepalen wat we aan updates te zien krijgen? En dan heb ik het nog niet eens gehad over wie er allemaal met ons meekijkt!

Afin, nonkel Terry zal zich deze vragen ook allemaal zelf wel stellen, want ook hij leest de al dan niet gefilterde kranten. En ook al is zijn statement hieronder niet zo expliciet (hij moet z’n sowieso moeilijk te verkopen verhalen toch iet of wat commercialiseren, nee?), wees maar zeker dat er in Theorem meer dan een aantal vermomde verwijzingen zullen zitten naar onze ‘vrije’ wereld…

MediaPro Studios

When I made Brazil in 1984, I was trying to paint a picture of the world I thought we were living in then. The Zero Theorem is a glimpse of the world I think we are living in now. Pat Rushin’s script intrigued me with the many existential ideas he had incorporated into his funny, philosophic, and touching tale. For example: What gives meaning to our lives, brings us happiness? Can we ever be alone in our increasingly connected and constricted world? Is that world under control or simply chaotic? We’ve tried to make a film that is honest, funny, beautiful, and surprising; a simple film about a complex modern man waiting for a call to give meaning to his life; about inescapable relationships and the longing for love, full of quirky characters and sparkling performances; raising questions without offering obvious answers.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , ,

Comments are closed.