Welcome to the World of Warcraft

Blizzard Entertainment

Blizzard Entertainment

Gamers aller landen verheugt u, met een kleine dosis geluk krijgen we binnen dit en een paar jaar een geslaagde verfilming van World of Warcraft aangeboden.

“So the gauntlet was thrown down ages ago: Can you make a proper MOVIE of a video game. Ive always said its possible. Got to DO it now!”

Het nieuws dat Duncan Jones in de regisseursstoel plaats zal nemen heeft zich snel verspreid en de reacties zijn vol verwachting. Dankbaar, en anderzijds ook helemaal niet. De ontzettend populaire MMORPG (Massive Multi Online Role Playing Game) is de afgelopen jaren een deel van de populaire cultuur geworden. Met meer dan 10 miljoen abonnees heeft het game een stevige fanbase. De moeilijkheid ligt er nu in om een film te maken die zowel deze fanbase als een ruimer cinemapubliek aanspreekt.

Belga Films

De regisseur van de warm onthaalde sciencefiction-prenten Moon en Source Code zou wel eens een goede keuze kunnen zijn. Een inventieve regisseur met een beperkt maar sterk oeuvre die bovendien ook enige ervaring heeft in de gamewereld zelf. Het is goed mogelijk dat het ons een interessanter resultaat oplevert dan wanneer men het project in de handen van een blockbusterregisseur had gelegd.

Wat het hele gebeuren nog interessanter kan maken is het verhaal dat men aan de film zal meegeven. World of Warcraft bevat naast de quests die uitgevoerd kunnen worden een behoorlijk ruime algemene verhaallijn. Kort gezegd houdt deze een strijd in tussen twee allianties. Aan de ene kant is er “The Alliance” die bestaat uit mensen, elfen, … Aan de andere kant staat “The Horde” waarin we de orcs, undead, de taurens enzovoort terugvinden. Beide fracties houden lelijk huis in het fictieve continent Azeroth.

Eén van de meer uitgewerkte verhaallijnen binnen het game is het relaas van de Lich-King, waarin de oude koning Arthas uit de dood opstaat. Het is aan de speler om zijn rijk te betreden en een einde te maken aan dit herrezen kwaad.  Zoals je misschien zelf merkt geraken we op die manier wel erg dicht in de buurt van The Lord of the Rings.

Ondanks enkele valabele verhalen in de game blijft het allesbehalve voor de hand liggend om een eenduidig scenario uit de MMORPG halen. Om toch tot een strakke verhaallijn te komen heeft men Charles Leavitt Blood Diamond, weten te strikken. Naast Jones’ vaste productiepartner Stuart Fenegan zullen ook producenten van de verschillende betrokken maatschappijen zoals Blizzard, Legendary en Atlas Entertainment het project opvolgen. Op die manier hoopt men een balans te vinden tussen trouw aan het origineel en de vrijheid die nodig is om een waardige verfilming te bekomen.

Blizzard Entertainment

Een zware klus

Maar nogmaals, het blijft een enorme uitdaging. Deze kleurrijke fantasywereld tot leven brengen is een heuse opdracht waarbij het kostenplaatje al snel de hoogte in schiet. Opnieuw lijkt Jones de juiste man op de juiste plaats. Voor het visueel overtuigende Moon had hij ‘slechts’ een budget van 5 miljoen dollar ter beschikking. Iets wat je niet zou zeggen bij het zien van de film. Los van het financiële zijn er echter nog zaken waarbij we moeten hopen op de juiste beslissingen. Voor het realisme en de overtuigingskracht van de film zou het een goede zaak zijn mocht men werken met echte sets, slechts aangevuld door een beperkte hoeveelheid CGI. Kijk maar naar het meest recente voorbeeld; hoe prachtig The Hobbit op sommige momenten ook was, je ziet meteen het verschil wanneer je bijvoorbeeld de met CGI gecreëerde orcs vergelijkt met de geschminkte acteurs uit The Lord of the Rings. We laten het aan jou over om de test te doen.

Een episch verhaal dat bij het epische continent past moet volgens ons ook de verschillende uithoeken van het gevarieerde landschap kunnen tonen. Dit lijkt echter een minder onoverkomelijk probleem aangezien fantasyverhalen doorgaans werken met een queeste als narratief. Productioneel gezien vormt het dan weer een nieuwe uitdaging. Misschien moet men een voorbeeld nemen aan een serie als Game of Thrones en locaties zoeken in alle mogelijke werelddelen? Met een budget dat naar verluidt de 100 miljoen overschrijdt zijn er mogelijkheden.

Comedy Central

Tenslotte zal de crew een juist evenwicht tussen parodie en zwaarwichtigheid moeten vinden. Een feature film over World of Warcraft zonder de nodige knipogen en verwijzingen naar de connotatie van de game loopt een grondig risico om zodanig zwaarwichtig te willen ogen dat hij belachelijk hard door de mand valt. Anderzijds hoeft het absoluut geen volledige ridiculisering te worden. De makers van South Park brachten met de episode ‘Make love, not Warcraft’ een schitterende parodie op de game. Het valt echter sterk te betwijfelen of er iemand zit te wachten op een twee uur durende persiflage van orks en dwergen.

Besluiten gaan we nog niet doen, en oordelende uitspraken durven we zeker nog niet maken. Maar we kunnen op zijn minst zeggen dat onze interesse meer dan gewekt is!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.