Avengers Assemble!

Marvel/Paramount

Wanneer de aarde wordt aangevallen door Loki (Tom Hiddleston), beseft Nick Fury (Samuel L. Jackson) al snel dat de geheime militaire organisatie S.H.I.E.L.D. niet opgewassen is tegen deze nieuwe dreiging. Hij besluit het Avengers Initiative opnieuw in te schakelen. Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johannson) wordt naar India gestuurd om Bruce Banner/The Hulk (Mark Ruffalo) te halen. Ook Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.), Steve Rogers/Captain America (Chris Evans) en Thor (Chris Hemsworth) worden opnieuw gerekruteerd. Wanneer blijkt dat Loki een deal heeft gesloten met het buitenaards ras de Chitauri, wordt duidelijk dat dit zelfs voor de opnieuw gevormde Avengers een zware klus zal worden.

Marvel/Paramount

De logica is vrij doorzichtig: neem zes superhelden – Iron Man, Captain America, The Hulk, Thor, Black Widow & Hawkeye – steek ze samen in een film, en het resultaat zou een film moeten zijn die zes keer zo goed is als een doorsnee superheldenfilm. Maar werkt het ook echt zo? The Avengers lijkt deze hypothese alvast te bevestigen. Hoewel de film misschien geen zes Captain America’s waard is, is deze film wel veruit de beste uit de Marvel familie.

We hebben de laatste jaren al aardig wat tijd in het Marvel-univsersum doorgebracht, want de meeste Avengers kregen eerder al hun eigen film. Zo hadden we in 2008 Iron Man en The Incredible Hulk, in 2010 Iron Man 2, en in 2011 Thor en Captain America: The First Avenger. Van de hoofdcast kregen enkel Hawkeye en Black Widow/Natasha Romanoff (nog) geen eigen film. Ze verschenen eerder wel in andere Marvel-films. Hawkeye was in 2011 al wel even te zien in Thor, en Natasha Romanoff speelde een belangrijke rol in Iron Man 2.

The Avengers neemt al het goede uit de vorige films, en doet er dan nog een flink schepje bovenop. De film duurt dan misschien wel 2 uur en 20 minuten, maar met 6 superhelden die allemaal een beetje aandacht moeten krijgen, is er weinig tijd voor expositie en introductie. De actie komt snel en hevig. Binnen de eerste 20 minuten krijgen we al alles dat we verwachten van een superheldenfilm: explosies, achtervolgingen, spionnen, boze russen, goden, en natuurlijk superhelden. En toch komt The Avengers nooit over als het soort inhoudsloze special effects show dat we gewoon zijn van onder andere Transformers of Battleship.

Marvel/Paramount

Daarvoor mogen we Joss Whedon bedanken. Hij schreef het script en stond in voor de regie. Hij doet dit fantastisch. Het zijn dezelfde gevatte dialogen en hilarische one-liners die we van hem gewoon zijn sinds Buffy The Vampire Slayer (een serie die door Whedon ook ver boven zijn genre werd verheven). Als regisseur volbrengt hij zijn taak met verve, want zijn dialogen worden door alle acteurs perfect geleverd. Vooral het gekibbel tussen Captain America en Iron Man zorgt keer op keer voor de nodige dosis comic relief, en Black Widow past perfect in de reeks sterke vrouwelijke personages die Whedon altijd in beeld brengt.

Voor wie meer van hetzelfde wil, is er goed nieuws. Voor bijna alle helden zijn nog meer avonturen gepland. Zo krijgen we volgend jaar Iron Man 3 en Thor 2. Een jaar later volgt Captain America 2. Verder zou er nog een Black Widow-film zou op de tekentafel liggen. Ook onze groene vriend The Hulk zou ergens in de toekomst nog een nieuw avontuur krijgen. Voor wie maar niet genoeg kan krijgen van de snedige Joss Whedon dialogen is er nog beter nieuws. Binnen enkele dagen komt The Cabin in the Woods al bij ons in de zalen. Het belooft een intelligente horrorfilm te worden die alle regels van het spel op z’n kop zet. Allen daarheen dus!