Beasts of the Southern Wild: hoe minder, hoe meer

A-Film Distribution

In Beasts of the Southern Wild neemt regisseur Benh Zeitlin ons mee het Amerikaanse diepe zuiden in. In Bathtub, een klein dorpje dat door een dijk van de rest van Louisiana is afgezonderd, woont de 6-jarige Hushpuppy met haar vader Wink. Een naderende storm dreigt de gemeenschap, die door de waterkering al dreigt te verdrinken, helemaal van de kaart te vegen. Door de ogen van Hushpuppy toont Zeitlin on een wereld waarin alles een hartslag heeft, alles met mekaar verbonden is, en de mythische Oeros opnieuw uit het ijs ontsnapt.

A-film Distribution

Wanneer mensen het over deze Beasts of the Southern Wild hebben, valt de vergelijking met Terrence Malick al snel, en tot op zekere hoogte is die vergelijking gegrond. Net zoals Malick geeft Zeitlin zijn scènes genoeg ademruimte, zodat we als kijker alles in ons kunnen opnemen. Daarnaast zit de film vol bedenkingen en inzichten over het leven en de wereld, zonder dat dit heel expliciet wordt gemaakt. De filmmakers zijn erin geslaagd om in deze korte prent van net geen anderhalf uur uiteenlopende thema’s als ecologie, geschiedenis, beschaving, opgroeien en familiebanden aan te raken. Toch komt de film op geen enkel moment belerend of onnatuurlijk over. Alle elementen zijn vanzelfsprekende delen van het geheel. Maar Beasts of the Southern Wild gaat verder dan Malick, en geeft ons een film die jeugdiger, energieker, eerlijker en vermakelijker is dan eender wat dat Malick ooit heeft gemaakt.

Wat deze film vooral bewijst is dat minder soms heel veel meer kan zijn. Het budget van 1,8 miljoen dollar zou zelfs naar Vlaamse normen niet overdreven hoog zijn, en in Hollywood is het al helemaal peanuts. Nu ja, de film is dan ook niet in Hollywood opgenomen, maar in Louisiana zelf, met lokale acteurs die meestal geen enkele acteerervaring hadden. Zo ook de twee hoofdrollen, die hun rol puur toevallig kregen. De jonge Quvenzhané Wallis kwam oorspronkelijk niet in aanmerking omdat ze net iets te jong was, maar haar talent wist de filmmakers te overtuigen. Ook Dwight Henry, die vader Wink speelt, had geen filmplannen. Hij werd toevallig ontdekt, omdat hij een bakkerij had recht tegenover de kantoren van de producenten. Een hele berg toeval dus, maar wat een gelukkig toeval. De onervaren cast en crew geeft deze film de energie en oprechtheid mee die hem zo speciaal maken.

A-film Distribution

En dan is er nog de soundtrack, en wauw, wat een soundtrack. De fantasie en eerlijkheid die deze film zo bijzonder maken, worden ook prachtig weerspiegeld in de soundtrack. Doorheen het grootste deel van de film blijft de soundtrack subtiel op de achtergrond, om dan, op de juiste momenten, heel even in speelse euforie uit te barsten. Dat de soundtrack voor een groot deel mee gecomponeerd is door de filmmaker zelf, zit hier vermoedelijk voor iets tussen.

“We’s who the earth is for”, concludeert Hushpuppy, en daar kunnen we het na het zien van misschien wel de beste film van dit jaar alleen maar eens mee zijn.