WIJZIGING: ga gratis naar L’affaire Chebeya

L' Affaire Chebeya

Passerelle

Supercalifragilistic stuurt je gratis naar de bioscoop. Meer specifiek naar de Sphinx in Gent. Door een agendawijziging bij de organisator is dat op woensdag 7 maart 20:00 (ivp dinsdag 6 maart) kan je kijken naar de avant-première van L’affaire Chebeya. Een aangrijpende documentaire over de moord op Floribert Chebeya.

L' Affaire Chebeya

Passerelle

Op de ochtend van 3 juni 2010 wordt Floribert Chebeya, bekend Congolees mensenrechtenactivist, vermoord aangetroffen in zijn auto. Zijn moord wordt in scène gezet als een seksueel misdrijf, maar al snel wordt het duidelijk dat de politie hierbij betrokken is. De begrafenis van Floribert, op de vooravond van de vijftigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid, leidt tot een massabetoging. Aanzet voor de roep om gerechtigheid waarin o.a. de weduwe van Floribert Chebeya een vooraanstaande rol speelt.

Vijf maanden later begint een uitzonderlijk (mensenrechten)proces voor de militaire rechtbank van Kinshasa. Enkele leden van de dienst van generaal John Numbi, hoofd van de nationale politie, staan er terecht. De Belgische cineast Thierry Michel die sinds jaren de ontwikkelingen in Congo volgt, brengt op indringende wijze de gebeurtenissen in beeld met zijn documentaire L’affaire Chebeya. En maakt zo een portret van hedendaags Congo, heet van de naald.

Wil je er bij zijn voor de avant-première van L’affaire Chebeya op woensdag 7 maart om 20:00 in de Sphinx te Gent, samen met de de regisseur, de producer en de weduwe van Chebeya, vul dan jouw gegevens in en Supercalifragilistic doet de rest. De plaatsen zijn beperkt en dus voor de snelle beslissers. Winnaars worden op de hoogte gebracht.