Blue Jasmine: Verrassende Woody Allen

Paradiso

Paradiso

Woody Allen keerde voor zijn nieuwste film terug naar de States. Maar veel krijgen we niet te zien van San Francisco, waar de film zich voornamelijk afspeelt. Daarvoor zit Allen zijn hoofdactrice Cate Blanchett te dicht op de huid.

Als we Jasmine (Blanchett) in de eerste scene ontmoeten, is ze haar buurvrouw op het vliegtuig de oren van het hoofd aan het kletsen. Ze zit financieel en emotioneel aan de grond en is op weg naar haar zus Ginger (Sally Hawkins, van Happy-Go-Lucky). Jasmine heeft betere tijden gekend, zoveel is duidelijk. Aan de hand van flashbacks reconstrueert Woody Allen hoe het allemaal zover is kunnen komen. We krijgen een glimp van Jasmine’s glamoureuze bestaan before the fall. Het contrast met de wereld van haar zus kan niet groter zijn. Jasmine probeert uit alle macht weer recht te krabbelen en haar status terug te winnen.

Paradiso

Dit zou ogenschijnlijk tot typische tragikomische situaties kunnen leiden, maar dat is amper het geval. We komen veel dichter bij dit personage dan we gewoon zijn in een film van Woody Allen. Allen toont Jasmine in al haar kwetsbaarheid, maar het is niet het soort kwetsbaarheid waar je om lacht. Zo serieus hebben we Woody niet meer gezien sinds… Crimes and Misdemeanors?

Alec Baldwin is uitstekend als Jasmine’s onbetrouwbare echtgenoot. Is it just me of wordt Baldwin beter en beter naarmate hij ouder en dikker wordt? Ook de andere acteurs doen hun job voortreffelijk. Maar dit is ontegensprekelijk Cate Blanchetts film. Blanchett is indrukwekkend en laat een breed palet zien. Het ene moment is ze één en al klasse, opgetrokken uit Chanel, Dior en Louis Vuitton, het andere moment is ze een dronken wrak.

Blue Jasmine werd in de States goed onthaald. Sommigen spreken al van een Oscarnominatie voor Blanchett. Zij zou niet de eerste actrice zijn die een Oscar krijgt voor een rol in een Woody Allen-film: Diane Keaton, Dianne Wiest (twee Oscars), Mira Sorvino en Penélope Cruz gingen haar vooraf.

Maar de nominatie zal Woody worst wezen. De regisseur zoekt momenteel een goed idee voor een film in Zweden. Tips zijn altijd welkom. Zoals hij zelf zegt, “it’s not rocket science”.