Classics: Out of the Past

RKO Radio Pictures

Het filmfestival pakt dit jaar uit met enkele klassiekers van formaat. Zo kan je onder andere nog gaan kijken naar Hitchcocks Vertigo. De film werd onlangs nog verkozen tot beste film ooit en stootte daarmee de onvermijdelijke Citizen Kane van Orson Welles van de troon. Het was echter Out of the Past van regisseur Jacques Tourneur die de eer kreeg de officiële festivalposter te sieren. Deze wordt tijdens het festival drie keer vertoond. Wij waren erbij op de eerste vertoning en zagen dat deze klassieker zijn glans nog niet verloren is.

“Oh Jeff I don’t want to die. – Neither do I, baby, but if I have to I’m gonna die last.”

RKO Radio Pictures

Voormalig privé-detective Jeff Bailey (Robert Mitchum) heeft zich teruggetrokken uit het milieu en houdt tegenwoordig een tankstation open. Zijn verleden zit hem echter op de hielen. De man door wie Bailey laatst ingeschakeld was zoekt hem op. Om een oude rekening te vereffenen dient Bailey voor Whit (Kirk Douglas) nog één laatste zaak aan te nemen. Geflankeerd door femme fatale Kathie Moffat (Jane Greer) geraakt Bailey in een web van intriges.

Out of the Past is een canonieker uit film noir genre die met zijn contrastrijke spel nog steeds indruk weet te maken. Met een script dat niet aanvoelt alsof het uit een ander tijdperk komt en een opvallend vloeiende cameravoering blijft het anderhalf uur lang boeiend. Daarnaast zijn ook hoofdacteurs Mitchum en Greer duidelijk in vorm. Alsof de rol op hun lijf gegoten is.

Out of the Past is een mooie keuze als uithangbord op de festivalposters, zeker omdat de film ook past in het crime thema van deze editie. De film heeft dus zijn plek tijdens dit filmfestival zeker niet gestolen.