Review: Cloud Atlas

eOne

eOne

Dat Cloud Atlas een ambitieus project is, is het minste wat je kunt zeggen. De uitdaging was zes verhalen vertellen die tientallen personages bevatten. Allemaal verspreid over honderden jaren en alle continenten. Wil je daarin slagen zonder de aandacht van de toeschouwer te verliezen, dan heb je meer dan een sterk script nodig.

eOne

Dieper ingaan op de verhaallijnen zou een te uitgebreide tekst opleveren. Wel kunnen we verklappen dat de protagonist en verteller van elk onderdeel behoort tot een zwakkere groep in de maatschappij. Hij of zij leeft en haalt het van de onderdrukker dankzij oprechte goedheid. De new-age thematiek en verwijzingen naar reïncarnatie liggen er gelukkig niet te dik op. Maar er is een zeker gehalte aan goede wil nodig vanwege het publiek om het concept te aanvaarden.

The weak are meat the strong do eat.

Tom Tykwer (Lola Rennt) en broer en zus Wachowski (The Matrix) sloegen dus de handen in elkaar. Ze kregen een selectie wereldsterren warm om aan de duurste Duitse productie tot nu toe samen te werken. De verschillende verhalen zijn elk in een welbepaalde stijl gefilmd en de acteurs spelen in elk segment een andere rol. De genre-kenmerken worden gerespecteerd zonder in te boeten aan de thematische achtergrond van het verhaal.

eOne

De overgave waarmee de acteurs spelen is indrukwekkend. Het behouden van dezelfde acteurs voor alle hoofdstukken is, naast een leuke gimmick, ook een aardig hulpmiddel bij het behouden van continuïteit. Bovendien staan Hugh Grant en Hugo Weaving er bijvoorbeeld beeldig bij als respectievelijk wilde kannibaal en als vrouwelijke verpleegster. Visueel is Cloud Atlas fantastisch. Van het Schotse platteland via San Fransisco in 1973 tot Seoul in de 22ste eeuw zijn decors en sfeerschepping verrukkelijk. Het ritme zit er goed in, maar dwingt de montage soms tot chaotische sprongen.

Cloud Atlas brengt een stevig verhaal over fascinerende en levendige personages die actief ingrijpen in het leven dat voor hen bepaald werd. Dat dit leidt tot liefde en revoluties of dood en tragiek is minder van belang dan de subtiliteit waarmee Tykwer en de Wachowski’s een strakke, literaire stijloefening vertaalden naar het scherm.