100 kaarsen voor 30 Rock

30 Rock

Universal

Het was even nadenken wat er op het einde van het 4de seizoen van de tv-reeks 30 Rock allemaal was gebeurd toen de eerste aflevering van het 5de seizoen begon. Gelukkig kon ik al snel de puzzelstukjes in elkaar passen. Tv-producente Liz Lemon (Tina Fey) had eindelijk haar droomman te pakken in de gedaante van Matt Damon en haar baas Jack Donaghy (Alex Baldwin) zijn droomvrouw in de ronde vormen van Elizabeth Banks. Geen vuiltje aan de lucht dus, maar aangezien het seizoen nog maar pas is begonnen, komen er twijfels over de sterkte en echtheid van hun liefde.

Great news Jack. I’ve got a new life philosophy that I call Lizbianism.

Universal

Zoals steeds bekampen ze hun gevoelens met onlogische raad en genante situaties. Ondertussen houden ze op hun eigenzinnige manier een televisieprogramma en bedrijf draaiende. Liz doet dat door iedereen te trakteren om drank en ijsjes, maar iedere keer voelt er iemand zich wel uitgesloten zodat zij steeds de pineut is. Zelfs haar strakke nieuwe jeans die haar kont perfect doet lijken brengt geen oplossing. Jack moet zien dat de fusie van zijn departement moeiteloos verloopt, maar krijgt weerstand van een al te hevig politica, gespeeld door Queen Latifah.

Net zoals Pete blijft slaafjongen Kenneth de pispaal van iedereen binnen het kleinste Amerikaanse tv-netwerk. Zo wordt hij zelfs misbruikt als sushitafel tijdens een feestje georganiseerd door Tracy Jordan. De komiek wil immers journalisten omkopen om zo een Oscar te kunnen ‘winnen’. Jenna droomt op haar beurt nog steeds van het maken van een seksvideo en dat deze toevallig in de media wordt gelekt.

This better be important Jack, I was in the middle of buying a bag of bras on Ebay.

Universal

Alex Baldwin steelt in dit seizoen meermaals de show zoals met zijn videoboodschappen voor zijn ongeboren kind. De aflevering waarin hij zal bewijzen dat er niet zoiets bestaat als een onfeilbare microgolfoven, toch niet een die zonder zijn goedkeuring is gemaakt, is fantastisch. Dit seizoen bevat dus weer heel wat geslaagde afleveringen, zoals degene die live is opgenomen tot grote vreugde van het aanwezige publiek (goed voor 6,7 miljoen kijkers in Amerika). Er werd tijdens dit seizoen ook verjaardagskaarsjes uitblazen voor de 100ste aflevering. Nog meer goed nieuws is dat er ook een 6de seizoen volgt.

• Audiocommentaar door Tina Fey, Tracy Morgan, Jack McBrayer, Jon Hamm, Will Forte, Val Kilmer, Aaron Sorkin, Judah Friedlander, John Lutz, regisseurs Don Scardino en Beth McCarthy-Miller, producer/componist Jeff Richmond en anderen
  • Deleted Scenes
  • In de coulissen van de “Live Show”
  • Westkustversie van de “Live Show”