101 Dalmatiërs en 1 Assepoester

101 Dalmations

Walt Disney

Om de zoveel tijd wordt het kind in mij verwend door Disney. En dat door de release van oude Disney-films op dvd en de speciale Diamond Edition blu-ray. Deze keer is het de beurt aan 101 Dalmatians en Cinderella, ofte 101 Dalmatiërs en Assepoester.

My only true love, darling. I live for furs. I worship furs! After all, is there a woman in all this wretched world who doesn’t?

101 Dalmatiërs is één van de laatste films die werd gemaakt onder leiding van Walt Disney. Hierin moeten de honden Pongo en Perdita hun uitbebreidde kroost redden van één van Disney’s meest geslaagde booswichten: Cruella de Vil. Zij wil namelijk een bontjas maken uit de huid van de puppy’s. De film uit 1961 (en niet 1967 zoals hier en daar verkeerdelijk is gepubliceerd) heeft nog niets aan charme verloren en zal mening kinderharten opnieuw veroveren. Niet voor niets werd het de meest verdienende film in Amerika in dat jaar. De flamboyante actrice Tallulah Bankhead stond model voor de figuur van Cruella. Ook de typische trekjes van de actrice werden overgenomen.

Bonus dvd:
• 101 wijze weetjes voor de hele familie
• 101 wijze weetjes voor de fans

Bonus Blu-ray:
• In de pas: 101 Dalmatiërs
• De making-of – Cruella de Vil: een heks in kaart gebracht
• “Met vriendelijke groet, Walt Disney”
• Trailers, spots voor radio en tv – Muziek en meer

Cinderella

Walt Disney

A dream is a wish your heart makes when you’re fast asleep. In dreams you will lose your heartaches. Whatever you wish for, you keep. Have faith in your dreams, and someday, your rainbow will come smiling through. No matter how your heart is grieving, if you keep on believing, the dream that you wish will come true.

Het verhaal van Assepoester kent iedereen als een van de verhalen dat wordt verteld voor we moeten slapen. Assepoester moet steeds de hele dag door werken, maar blijft er altijd in geloven dat op een dag ook haar dromen zullen uitkomen. En dan ontmoet ze een toverfee die haar verandert in een prachtig meisje. Zo kan ze naar het bal van de prins. Maar om klokslag 12 uur is de betovering verbroken. Assepoester vlucht weg van het bal, maar in al haar haast verliest ze haar glazen muiltje…

Deze 12e Disney-klassieker kwam uit in het jaar 1950 en is gebasseerd op het oude Franse sprookje van Charles Perrault. Met drie Oscarnominaties is dit één van Disney’s bekendste en meest geliefde sprookjes. Veel hing af van deze film, omdat het de eerste productie was na de Tweede Wereldoorlog. En het was ook de eerste film met een copyright op de liedjes voor het recent opgestart musiclabel van Disney. De muziekindustrie werd voor Disney een nieuwe goudmijn.

Bonus dvd:
• Achter de schermen bij Disney
• Rapunzel voor altijd