1994: The Shawshank Redemption

The Shawshank Redemption

Universal Pictures Benelux

Twintig jaar geleden, in 1994, was ik drie jaar oud, werd Lisa Marie Presley vrouw van The King of Pop, pleegde Kurt Cobain zelfmoord en werden klassiekers zoals Forrest Gump en Pulp Fiction gemaakt. Vandaag halen we een andere klassieker vanonder het stof. Bovendien is het een van mijn favoriete films ooit. Ja, natuurlijk heb ik het over The Shawshank Redemption van Frank Darabont. Jou misschien ook wel bekend als regisseur van The Green Mile en The Mist. Drie adaptaties van de heer Stephen King, drie films die eigenlijk weinig tot geen ophemeling nodig hebben omdat ze hun plaats in de zo vele ‘top-lijstjes’ wel verdiend hebben.

‘So when Andy Dufresne came to me in 1949 and asked me to smuggle me Rita Hayworth into the prison for him, I told him: no problem’.

The Shawshank Redemption

Universal Pictures Benelux

Zie hier mijn inleiding, totaal subjectief en vol lof, maar soit. Ik weet niet meer wannéér precies ik de film gezien heb, maar wat ik wél nog weet is dat ik hem toen uitgeroepen heb tot een van de beste films die ik ooit gezien had. Een film die zó goed opgebouwd is, zó realistisch is, zo’n abnormaal fantastisch mooi einde heeft, ja kijk, ik ben fan.

Frank Darabont, voor diegenen die hem niet kennen, werd als zoon van Hongaarse vluchtelingen geboren in Frankrijk in het mooie jaar 1959. Nog gewikkeld in pampers en talkpoeder verhuisde hij samen met zijn ouders (ja tuurlijk!) naar Amerika. Daar studeerde hij een kleine twintigtal jaar later af aan de Hollywood High School. Zijn filmcarrière begon hij als productieassistent en setdresser, gevolgd door zijn regiedebuut The Shawshank Redemption.

De synopsis zal ik, excuseer me, deze keer niet te lang maken. Ik zou hier bladzijden proza kunnen schrijven, maar neen, dat zal ik niet doen. De magie van de film, voor wie hem nog niet gezien zou hebben, spreekt voor zich. We maken kennis met Andy Dufresne (Tim Robbins), onderdirecteur van een bank, die beschuldigd wordt van de dubbele moord op zijn vrouw en haar minnaar. Zoals dat dan gaat, wordt hij ‘onschuldig’ naar de gevangenis Shawshank gebracht. Dufresne heeft het niet makkelijk: hij is de speelbal van enkele homoseksuele sisters die hem zwaar ‘pesten’ en toetakelen. Ook het zien van fysiek geweld door de gevangenisbewakers zorgt ervoor dat de sfeer van het gevangenisleven direct geschetst is.

The Shawshank Redemption

Universal Pictures Benelux

Toch is er licht in de duisternis en dat licht heet Ellis Boyd Redding of ‘Red’ (Morgan Freeman, Se7en, Million Dollar Baby, Gone Baby Gone) met wie Dufresne beste vrienden wordt. Red leidt een postorderbedrijfje en is diegene bij wie je moet zijn als je snakt naar sigaretten, joints, drank of andere kleine geniepigheden. Samen, met de steun en het plezier van een kleine groep vrienden, proberen ze hun tijd in Shawshank zo goed en nuttig mogelijk door te brengen. Het duurt dan ook niet lang voordat Dufresne het hart én respect wint van Jan en alleman. Voor zijn vrienden onderhandelt hij over biertjes en voor het gevangenispersoneel en de corrupte gevangenisdirecteur (Bob Gunton) vult hij de belastingformulieren in en doet hij de boekhouding. Medelotgenoot Tommy (Gil Bellows) leert hij lezen en zijn eindexamen doen én hij breidt met een nooit geziene volharding de gevangenisbibliotheek uit. Een man met het hart op de goede plaats, ‘onschuldig zoals iedereen’. Veel meer plot wil ik niet kwijt.

The Shawshank Redemption

Universal Pictures Benelux

Deze film krijgt al járen enorm veel lof en wordt vaak geprezen als een van de beste films die ooit gemaakt zijn. Er zijn dan ook redenen genoeg die ervoor zorgen dat het niet mogelijk is om daaraan te twijfelen. Eerst een driedubbele bravo aan castingdirector Deborah Aquila die in de loop van de jaren (Twilight, The Mist, Dexter) bewezen heeft dat ze haar strepen  in 1994 al lang verdiend had. Want, wat een heerlijke chemistry tussen Robbins en Freeman die waarschijnlijk beiden de geschiedenis zullen ingaan als Andy en Red. Credits ook aan Thomas Newman (Skyfall), de componist, die met zijn overweldigende donkere pianomuziek de gevangenissfeer adem liet in-en uitblazen. Denken we maar aan een van de eerste scènes waarin we vanuit een prachtig vogelperspectief een zicht krijgen op de magistrale gevangenis and beyond. Dat Darabont een voorliefde heeft voor het werk van King zal ook wel niet onbelangrijk zijn. De man houdt van King en vindt het dan ook een eer dat hij hem indertijd de rechten gaf om zijn boekenkind cinematografisch tot leven te brengen.

‘He’s one hell of a story spinner. He spins yarns in a very old-school way that tend to be very involving, very rich in character. He’s considered by some of the snobbier critics, the literary critics, to be a populist and therefore not to be trusted or endorsed. The same thing was said about Dickens’.

Een verhaal over vriendschap, moed, hoop en verlossing waarvan Darabont stelt dat de twee laatste onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hoop werkt  altijd bevrijdend.

‘Hope really is the key word, isn’t it? That’s the finest part of us as human beings’.

O ja, voor ik het vergeet: voor wie van plan is de mooiste filmboom óóit te bezoeken, hij staat er nog steeds, in Lucas, Ohio!