Beverly Hills Cop trilogie

Beverly Hills Cop

Paramount

In een ver, ver, heel ver verleden was ik relatief fan van Eddie Murphy. De zwarte komiek uit Saturday Night Live werd op slag beroemd als Axel Foley in de Beverly Hills Cop-reeks. De rol van de vuilbekkende, schreeuwerige en inventieve Foley was hem op het lijf geschreven. Samen met John McClane (Die Hard) en Martin Riggs uit Lethal Weapon vormt zijn personage de heilige drievuldigheid van de actiesterren van de jaren ’80. Het is dan ook met heimwee dat ik naar de blu-ray’s heb gekeken van Beverly Hills Cop. Al moet ik een kleine nuance maken. Ik heb nog eens genoten van de eerste twee films. Aflevering 3 uit 1994 is immers het bekijken niet waard.

Paramount

Beverly Hills Cop

In de legendarische actiecomedy Beverly Hills Cop speelt Eddie Murphy de rol van Axel Foley. Hij is een snelle politieagent met gladde praatjes uit Detroit. Foley zoekt de moordenaar van zijn beste vriend in Beverly Hills. Hij wijkt daarbij nogal af van de standaard politieregels en procedures… Al snel ontdekt Foley dat zijn roekeloze stijl niet past bij de politieafdeling van Beverly Hills, die twee agenten (Judge Reinhold en John Ashton) aanstelt om te zorgen dat de situatie niet uit de hand loopt. Beverly Hills Cop is absoluut een filmklassieker in het genre!

Beverly Hills Cop 2

Het is weer raak! In het knetterende vervolg op Beverly Hills Cop is Eddie Murphy z’n oude, coole zelf. Foley is terug – iets dat hij beter niet had kunnen doen! Hij gaat ‘diep, diep, diep undercover’ in de chique wildernis van Zuid-Californië, waar hij met veel geknal en met een spervuur aan grappen het opneemt tegen een internationale bende munitiesmokkelaars. Ook Reinhold en Ashton keren terug als Murphy’s handlangers. Regisseur Tony Scott, bekend van Top Gun, zorgt voor snelheid, actie en heel veel humor.

Paramount

Beverly Hills Cop 3

Foley keert (helaas) terug naar Beverly Hills voor een slaapverwekkende, ongeloofwaardige en irriterende rit in de achtbaan van het Wonderworld-pretpark! Geholpen door z’n oude makkers Billy Rosewood en Serge (Bronson Pinchot) wordt Foley zelf de nieuwste topattractie. Hij gaat achter de schurken aan in de achtbanen, tijdens voorstellingen en in het ondergrondse doolhof onder het park. Beverly Hills Cop III is helaas geen kers op de taart en flopte grandioos aan de box office. Ik vond mijn bioscoopbezoek destijds ook een verspilling van mijn tijd en geld.

Misschien dat Murphy zijn oude vorm kan terug vinden met de tv-serie.

Bonus