Aan het woord: Keanu Reeves & 47 Ronin

Universal

Universal

Keanu Reeves voorstellen hoeft al lang niet meer. De ster uit The Matrix brak in 1991 definitief door met Point Break, maar stond daarvoor ook al mooi te wezen in onder meer Dangerous Liaisons. En dan vergeten we nog zijn fratsen uit de cultkomedie Bill & Ted’s Excellent Adventures. En ook al vind ik dat de man ab-so-luut niet kan acteren, toch bewonder ik hem voor zijn gedurfde keuzes in kleinere en allesbehalve evidente films als My Own Private Idaho en A Scanner Darkly.

De laatste tijd zien we hem eerder in dergelijke kleinere prenten verschijnen dan in de kaskrakers als Speed, Bram Stoker’s Dracula of The Devil’s Advocate, waar hij vooral in de jaren 90 een patent op had. Het is namelijk al van 2008 en het desastreuze The Day the Earth Stood Still geleden dat Reeves nog eens mocht of wou meespelen in een big budget film. Tot nu dan, want ook Reeves’ meest recente film 47 Ronin bevat net als The Day… een hele hoop speciale effecten en zal dus wel net iets meer gekost hebben dan de gemiddelde indie waaraan  hij recentelijk nog z’n medewerking verleende. Naar aanleiding van de dvd- en blu-ray-release van deze laatste mochten we de in Beiroet (!!!) geboren acteur een aantal vragen stellen.

Q: Keanu, misschien eerst en vooral een meer algemene vraag: Wat was het leukste en het meest vervelende aan je samoerai-training?

KR: Weet je, er was op zich eigenlijk niks vervelends aan, eerlijk gezegd. Het was wel frustrerend in het begin, want ik ben een perfectionist en het duurde wel even tegen ik elke beweging onder de knie en dan nog uit het hoofd geleerd had. Je moet voor de verschillende shots uit de meest uiteenlopende camerastandpunten steeds een paar keer exact dezelfde gevechtshoudingen uitvoeren. Dat was wel vrij intensief, niet alleen fysiek maar ook mentaal, want je moet dus telkens weer exact hetzelfde doen.

Universal

Universal

Q: Eén van de meest verfrissende elementen uit de film zijn de vechtscènes. Je voelt letterlijk de slagen en de schoppen op je inhakken. Er werd daarin ook duidelijk weinig CGI gebruikt, wat die scènes nog indrukwekkender maakt. Ik vermoed dat er dan wel heel veel vertrouwen moet zijn tussen jou en de acteurs met wie je die scènes uitvocht?

KR: Absoluut. Soms stonden we daar ook effectief met echte en gevaarlijke zwaarden te zwaaien, dus als je iemand echt raakt dan kon dat wel serieuze gevolgen hebben! Maar dergelijke risico’s verhogen wel het realiteitsgehalte en de spanning die je voor zo’n scènes nodig hebt. Ik leerde ook veel bij van Hiroyuki Sanada (Ôishi), echt een heerlijke kerel, die Hiro-san. Hij leerde me verschillende technieken en hoe ik m’n voeten moest plaatsen en zo, echt top, het was leuk vechten. Ik ben traag en onhandig maar hij is zo goed dat hij m’n gebreken telkens in iets goed wist om te buigen. Je ken hem een beetje vergelijken met Michael Jordan, of met eender welke schitterende sportman die door z’n eigen kwaliteiten z’n medespelers beter weet te maken.

Q: Er zijn, grof gezien, twee kanten aan jouw carrière. enerzijds de meer indie georiënteerde kant, à la River’s Edge, of A Scanner Darkly, en anderzijds de kant van The Matrix, Constantine en andere big-budget films. Het was wel al even geleden dat we je nog in een dergelijke grote film hebben mogen zijn. Wat trok je precies aan in dit project?

Universal

Universal

KR: Het verhaal, zeker weten. 47 Ronin is een heel ambitieuze film, dat tegelijk episch én toch intiem en menselijk is. Ook leuk is de wereld die er in gecreëerd wordt. De sets, de kostuums, de tijdsgeest die wordt uitgebeeld- het ziet er allemaal fantastisch uit!

Q: Wat ik ook interessant vond is het eergevoel van jou en de andere ronin, die zelfs zo extreem gaat dat jullie voor dit eergevoel zelfs willen sterven. Dit zie ik toch niet z o vaak meer terug in onze moderne cultuur, en al helemaal niet meer in de westerse.

KR: Ik zie het zo niet. “Live free or die.” Dat is toch een vrij fundamentele gedachte, nee? Als je spreekt over je huis en je thuis, en je dreigt die te verliezen, dan ga je daar toch voor vechten? Ik mag het toch hopen in ieder geval…