Aan het woord: Robert Zemeckis over Flight

Paramount

Paramount

De naam van Robert Zemeckis is misschien niet zo bekend als die van James Cameron of Steven Spielberg, maar zijn films zijn dat zeker wel. Het is namelijk de man die ons eind jaren tachtig met Back to the Future één van de beste trilogieën ooit schonk. En films als Forrest Gump en Cast Away (waarin Tom Hanks twee maal de show stal) zijn ook niet van de categorie “nog nooit van gehoord”, wel integendeel. Bovendien is Zemeckis net als Cameron en (in mindere mate) Spielberg een pionier inzake special effects. Zo zouden Avatar of Tintin bijvoorbeeld nooit gemaakt kunnen worden zonder de baanbrekende technieken die Zemeckis voor het eerst hanteerde in The Polar Express of Beowulf.

In Flight, vanaf deze week verkrijgbaar op dvd en blu-ray, vinden we relatief weinig effecten en keert hij dus terug naar de zogenaamde live action cinema.

Paramount

Flight is best wel intens, je hebt drama, humor en ook tragiek. Was het makkelijk om een balans te vinden tussen die verschillende genres? 

Ik plaats films nooit in vakjes. Films moeten ontspannend zijn, maar ik zie bijvoorbeeld niet waarom er geen grappen, drama of spanning aanwezig mogen zijn in een drama. De films die ik het leukste vind zijn net die waarin verschillende emoties in aan bod komen. Het zijn niet de makkelijkste om te maken, maar wel de leukste om naar te kijken.

Denk je dat alles gebeurt met een bedoeling, dat er ergens een God is die het leven stuurt? 

Ik moet je het antwoord schuldig blijven, sorry. Maar ik denk dat je ook bedoelt dat mijn film deze vraag stelt? Dat doet hij inderdaad, maar hij geeft geen antwoord, want dat antwoord is er gewoon niet.

Dacht je hieraan toen je de film opnam?

Dergelijke vragen waren aanwezig in het scenario. Wellicht is het ook daarom dat het script me zo aantrok, want ik hou wel van films die vragen stellen die je niet kan beantwoorden.

Was Denzel Washington al betrokken bij het project toen je besloot om deze film te regisseren?

Hij had al zijn interesse voor de film laten blijken, ja.

En hoe was het om met hem te werken?

Fantastisch, Denzel is niet alleen een schitterend acteur, het is ook een heerlijk man om mee te werken.

Heeft deze film een boodschap, en zo ja, welke?

Ik hou niet zo van het woord boodschap, het doet me altijd aan warenhuizen denken (lacht). Ik denk dat Flight diep van binnen over verlossing gaat, en over loslaten.

Ben je tijdens je research voor deze film vaak gestoten op piloten die drinken en werd dit gedrag dan ook aanvaard en verborgen door hun collega’s? 

Dergelijk drinkgedrag vind je niet enkel bij piloten, je vind het bij dokters, politieagenten, arbeiders, overal.

Cast Away dateert alweer van meer dan 10 jaar geleden. Was er in die periode echt geen enkel scenario dat je wou verfilmen? Hoe komt het dat het zo lang duurde vooraleer je nog eens een live action film maakte?

Ik heb geen spijt dat ik de scenario’s geweigerd heb die me de laatste tien jaar onder ogen zijn gekomen. Zo veel goeds zat daar echt niet tussen, moet je weten.

Paramount

Je kan zonder zorgen een digitale pionier genoemd worden. Heeft je ervaring invloed gehad bij het maken van Flight?

Ik heb daardoor de vliegtuigcrash van in het begin voor heel weinig geld kunnen maken. En er zitten nog wel meer digitale en andere animatie-elementen in die ik dankzij mijn kennis en ervaring geruisloos tussen de echte beelden heb kunnen mixen.

Wat was de grootste uitdaging van deze film?

Er waren allerlei uitdagingen bij het maken van deze film, maar de grootste? Dan moet ik alweer naar de vliegtuigcrash verwijzen. Zeker de binnenshots, met iedereen die omgekeerd hing en alles dat door de lucht vloog. Je acteurs fysieke zaken laten doen die riskant zijn is altijd zenuwslopend.

Hoe moeilijk was het om met Denzel de juiste graad van dronkenschap te vinden voor de rol die hij speelt? 

De vorm van alcoholisme waar Denzels personage mee worstelt heet functioneel alcoholisme. Denzel bereidde zich dan ook met die achterliggende gedachte voor en hij maakte zich de blikken van dergelijke mensen eigen. Ik kende die ook, en dus kon ik, waar nodig, zijn rol aandikken of nuanceren. Maar mijn raad was nooit nodig, want hij zat er elke keer keer bal op.

Merk je dat je veranderd bent in je regie door je jarenlange werk in de volledig digitale cinema? Benader je de acteurs hierdoor op een andere manier?

Ik denk het niet, en het is een vraag waar ik nog nooit bij stil gestaan heb in feite. Ook wanneer ik een compleet digitale film maakte moest ik met acteurs werken, en hen regisseren en bijsturen waar nodig.

Maar bij een “echte” film heb je veel minder tijd om alles in te blikken.

Klopt.

Paramount

Verandert die grotere tijdsdruk je manier van werken? 

Ik bereid een film altijd op dezelfde manier voor: ik trek minimum vijf dagen uit om met mijn acteurs het script volledig door te nemen. Dat is het moment dat ze me al hun vragen kunnen stellen. Over waarom hun personage zus of zo handelt of reageert en dergelijke. Ik maak hen ook duidelijk dat het niets kost om over dit alles te praten. Want van zodra we op de set staan kost een uur al gauw 30.000 dollar of meer en is het dus niet meer de moment om nog met vragen af te komen. Het belangrijkste is dus om je film en je acteurs grondig voor te bereiden.

Was je verrast door de prestatie van Denzel?

Echt wel. Het was echt een genot om hem bezig te zien en om vast te stellen dat hij nooit of te nimmer mijn hulp nodig had. Hij bracht alles uit het script zoals ik het voor ogen had.

Welke scene was de moeilijkste om te filmen? Zaten er ook meer persoonlijke scènes tussen?

De scène waarin Kelly een overdosis neemt vond ik de moeilijkste om te bekijken. Iemand een dergelijke scène zo realistisch en zo visueel perfect zien brengen: het kruipt onder je kleren, ook al weet je en besef je dat ze ‘maar’ aan het acteren is.

Wat vind je het leukst aan het maken van een film?

Dat moet toch wel het editen zijn, wanneer ik me terug trek in een donkere kamer met alles wat ik gefilmd heb. Ik kan hier echt in opgaan. Op die moment zijn de acteurs die ik zopas nog onder mijn hoede had niet langer de acteurs van vlees en bloed, maar eerder de personages die ze vertolken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.