Aan zombies geen gebrek

The Walking Dead

EOne

Naast vampieren en geflipte seriemoordenaars zijn zombies zowat dé zekerheden binnen de wereld van de gruwelfantasie. In de bioscoop zie je regelmatig van deze hongerige wezens passeren. Op televisie is hun aanwezigheid minder prominent. Daar heeft regisseur Frank Darabont (The Green Mile) verandering in gebracht met de reeks The Walking Dead. Het eerste seizoen is daarvan uit op dvd en blu-ray.

Plaats van het gebeuren is het Amerikaanse Atlanta (in de staat Georgia). We zien hulpsheriff Rick Grimes (Andrew Lincoln) stoppen op de baan om wat benzine te halen. Hij komt op een verlaten kampeerplaats. Bezine vindt hij niet, wel kadavers en 1 klein meisje dat doelloos rondloopt. Hij wil haar helpen, maar het enige wat zij wil is zijn bloed. Grimes knalt haar vervolgens omver. Van een introductie gesproken.

The world ended. Didn’t you get the memo?

EOne

Vervolgens zien we hoe Grimes zelf wordt neergeknald, in het ziekenhuis belandt en x aantal tijd wakker wordt in zijn verlaten thuishaven. Overal liggen lijken, zijn barricades doorbroken en ligt er puin. Wat er precies is gebeurd, weet hij niet. Dat het iets te maken zal hebben met een tsunamie aan zombies kan je wel raden, maar laten we vooral niet op de feiten vooruit lopen. De topprioriteit van Grimes is zichzelf in veiligheid brengen en vervolgens achterhalen of zijn vrouw en kind nog leven… en nog mens zijn.

Hoofdrolspeler van dienst is Andrew Lincoln. Hem ken je misschien nog uit de romantische komedie Love Actually als de man die tot zijn oren verliefd is op Keira Knightley, maar moet toezien hoe zij haar jawoord geeft aan zijn beste vriend. Aanvankelijk had Frank Darabont acteur Thomas Jane op het oog met wie hij het ijzingwekkende The Mist heeft gedraaid, maar Lincoln kan je zeker geen tweede keus noemen. Je herkent ook Laurie Holden, Jeffrey DeMunn en Melissa McBride, ook te zien in The Mist.

Gedurende 6 afleveringen, helaas zijn het er maar 6, zien we hoe de agent een arsenaal wapens verzameld, zijn wagen moet inruilen voor een paard en naar de grootstad trekt. Vooral het beeld van een man te paard midden in een verlaten stad vol lege wagens, zonder geluid of beweging heeft iets onvoorstelbaar. Het doet denken aan de film I Am Legend met Will Smith. Lang duurt het natuurlijk niet voor de zombies in grote aantallen verschijnen en oog hebben voor ons hoofdpersonage. Grappig is dan hoe hij toevlucht zoekt in een tank. Gelukkig voor hem heeft iemand hem in de gaten gehouden en kan Grimes rekenen op een grotere groep van overlevenden om zijn doel te bereiken.

I’m just a man looking for his wife and son. Anyone who gets in the way is going to lose.

EOne

Sterkhouders van de reeks is de zoektocht naar andere overlevenden, niet iedereen brengt het er levend van af, degene die sterven durven terugkeren als zombie… ideaal voor familiereünies, en er is ook nog steeds die hoop op een remedie en het vinden van de veilige plek nadat de vorige werd aangevallen of met een grote knal werd opgeblazen. Goed nieuws is dat er na dit 1ste seizoen, een 2de reeks is gemaakt van 13 afleveringen en dat er ondertussen ook een groenlicht is gegeven voor een 3de seizoen. De steeds stijdgende kijkcijfers hebben daar zeker iets mee te maken. Het voordeel is ook dat reeks gebaseerd is op de nog lopende gelijknamige comicreeks door Robert Kirkman, Tony Moore en Charlie Adlard. Dus zombies hebben we de komende tijd voldoende.

Voor de fans kan je op de website van AMC de 6-delige reeks Torn Apart bekijken. Meer specifiek volg je daarin één van de meest iconische walkers uit de film, het kruipende bovenlijf van een vrouwelijke zombie die te zien is in de eerste aflevering van The Walking Dead.