Review: After Earth

Sony Pictures Home Entertainment

Sony

En daar is hij dan op blu-ray en dvd, de samenwerking tussen regisseur M. Night Shyamalan en de familie Smith. In een verre toekomst overleven vader en zoon Raige (Will en Jaden Smith) als enige de crash van een militair ruimteschip. De planeet waarop ze stranden, blijkt de aarde te zijn, reeds duizend jaar verlaten, en levensgevaarlijk voor de mens. Om te seinen voor redding moet zoon Kitai kilometers afleggen door een ongerept woud vol wilde beesten, giftige planten en een kwaaie alien.

Sony

Filmliefhebbers bekeken After Earth met argwaan. De film was meer een test voor Shyamalan geworden dan een volgend sciencefictionproject. Opmerkelijk genoeg bevat After Earth amper typische Shyamalan-scènes. Het tempo ligt lager dan bij een doorsnee ruimte-actiefilm en de spanning ligt meer in de cadrage dan in de plot of schrikmomenten. Onafhankelijk van de reputatie van de regisseur is After Earth in feite een zeer gewone actiefilm met een zeer centrale vader-zoonrelatie en klassiek scifi als decor.

Veel vreemde wezens lopen er niet rond in After Earth. Aangezien de fauna van moeder aarde Kitai onbekend is, wandelt hij technisch gezien tussen aliens, maar voor ons zijn het simpelweg bizons, bavianen, tijgers en arenden. Het enige buitenaardse wezen (dat uiteraard voor de apotheose moet zorgen) is dan weer meer naar Shyamalans concept. De Ursa is ontworpen om de mens uit te roeien en spoort die op via angst.

Every single decision you make will be life or death.

Het script is naar de hand van de Fresh Prince zelf. De man is een degelijk acteur die erg vergezochte monologen toch geloofwaardig kan maken. Boeiende scripts zijn echter niet zijn sterkste kant. We begrijpen dat hij zijn zoontje graag ziet en hem een bloeiende carrière gunt van Hollywood tot Bel-Air, maar het thema “vader en zoon winnen elkaars respect terug” draagt geen ganse film. En de schouders van de jonge Jaden zijn evenmin sterk genoeg voor een hoofdrol.

Sony

Op de decorontwerpen en futuro-organisch design van de technologie valt weinig aan te marken. Het is origineel noch innovatief, maar past in de doorgedreven eco-boodschap. Een aantal pijnlijk naïeve en oversentimentele scènes zorgen voor een flinke deuk in het ritme van de film en zelfs de grote James Newton Howard houdt ze niet overeind.

In 2013, het jaar vol scifi-fantasieën, is After Earth allesbehalve een hoogtepunt. Technisch, budgettair en zelf op vlak van acteurs had het veel in huis, maar de passie is er niet. Deze dure liefdesverklaring van Will aan zijn zoon had goed materiaal kunnen zijn voor iemand als Shyamalan, voor wie gezin en kinderen eveneens een inspiratiebron is. Het gebroken gezin, de manke communicatie, het belang van angst en zelfbeheersing zijn allemaal thema’s die in zijn werk terugkomen, maar de samenwerking neutraliseert zichzelf en mondt uit in een braaf familieavontuur met een mooie moraal.

• Alternate Opening
  • A Father’s Legacy
  • The Nature Of The Future