Annie: het zonnekind

Columbia

Columbia

Laat ik maar meteen beginnen met een bekentenis. Ik heb de filmversie van de musical Annie tientallen keren gezien. Een neen, ik schaam mij daar niet voor. Waarom zou ik. Niet iedereen is fan van films waarin de hoofdpersonages plots in zang en dans uitbarsten. Maar ik wel. Why? Geen idee. Het is gewoon zo. En daarom dat ik met plezier nog eens heb gekeken naar de blu-ray van Annie, een schijfje dat speciaal voor de 30ste verjaardag van de film is uitgebracht.

The sun’ll come out Tomorrow, so you gotta hang on till tomorrow. Come what may. Tomorrow, Tomorrow, I love ya, Tomorrow. You’re only a day away.

Annie is het verhaal van het moedige, roodharige weesmeisje. Op een dag wordt Annie (Aileen Quinn) gekozen om een week te gaan logeren bij de beroemde miljardair “Daddy” Warbucks (Albert Finney). Een week worden meerdere weken en de enige persoon die Annie’s plezier vergalt, is Miss Hannigan, de tirannieke directrice van het weeshuis (tot hilarische perfectie gespeeld door Carol Burnett). Zullen Miss Hannigans pogingen om Annie te ontvoeren slagen?

Het wordt maar al te vaak en al te makkelijk gezegd dat een film tijdloos is. Zeker de dag van vandaag wordt een film nog voor de bioscooprelease gebombardeerd tot de geschiedenisboeken. Maar velen floppen daarna aan de box office om uiteenlopende redenen. Maar Annie is tijdloos. Kijk naar de prachtige vertolkingen van alle acteurs, de liedjes, hoe de danspassen die van begin tot einde afgewerkt zijn en de grote familiale waarden die de film bevatten.

All right, who’s next? Anybody else? Then get lost!

Hoofdrolspeelster Aileen Quinn heeft nadien zo goed als geen enkele noemenswaardige rol meer gespeeld, maar haar vertolking blijft na 30 jaar nog even innemend en overweldigend als toen. Dankzij haar verschijning schijnt de zon weldegelijk altijd.

Extra’s blu-ray:

• Sing-Along! Zing mee met al je lievelingsliedjes uit de film
  • Mijn Hollywood avontuur met Aileen Quinn